– For nåkken tverrpeisa, sier Linda Myhre, frustrert bussjåfør og tillitsvalgt for Nettbuss. Og det er Statens vegvesen hun sikter til.

Hun forteller at i juli fikk Nettbuss beskjed om kolonne-tidene i Innfjordtunnelen, og disse krasja fullstendig med busstidene, slik at reisende ikke rekker korrespondansen videre fra Moa med buss og ferje til Ørsta/Volda og Ytre Søre.

Helomvending

– Da vi ba om å forandre tida for kolonnekjøring til 20.00 istedenfor 2015, fikk vi kontant nei, sier hun. Men etter lang tids arbeid med å få endra tidene for kolonnekjøring, ble vi endelig hørt. Tirsdag skjedde det. Men allerede onsdag, snudde Statens vegvesen. Det fordi tidene ikke passet handelsnæringa på Åndalsnes! Så istedenfor at de må vente et kvarter, blir bussreisende som er avhengig av videre korrespondanse fra Moa, rammet og møter et stengt Moa og en stengt bussterminal og blir stående ute i kulden, sier Myhre.

Kolonnen fra Innfjorden går kl. 19.00 og 20.00, og fra Veblungsnes 19.15 og 2015. Meningen var å snu om, for å tilpasse tidene til kollektivtrafikken. Deretter er det 1,5 timer til neste kolonne.

Vil hjem

– Jeg forstår at handelsnæringa på Åndalsnes vil rekke hjem, men da burde en heller satt opp ei ekstra kolonne, sier Myhre. Antall passasjerer som rammes, varierer. Det kan gjerne være 20–30 i bussen. Hvor mange som skal videre, eksempelvis til Ørsta/Volda, vet jeg ikke, sier Myhre. Onsdag opplevde hun fortvilte reisende, med småbarn, som ikke ante hvordan de skulle komme seg videre til ytre søre.

Natt for 4-åring

Mary-Janne Nystøl var onsdag på veg med tog fra Lillehammer og videre med buss, sammen med niesen og to barn på 13 og fire år. Først kl. 00.45 kom de fram til Åram, flere timer senere enn planlagt. Førjulsturen til Sunnmøre ble ikke som ventet.

– Hadde jeg visst reisen skulle bli slik, hadde jeg ikke reist. Vi visste ingen ting om tunnelstenging på Åndalsnes, og det var heller ikke opplyst om det på tog eller buss, sier Nystøl

Motbør

– Jo, vi skulle snu om på kolonnetiden, men vi fikk motbør, fordi mange har tilpasset seg tidene. Særlig handelsnæringa på Åndalsnes var imot, så da snudde vi på det, fordi det ville gitt større ulemper for folk på Åndalsnes, enn for bussreisende som må vente 15 minutter, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder for innfjordtunnelen i Statens vegvesen.

– Dere blir kalt tverrpeisa.

– Hva med å sette inn ei ekstra kolonne?

KOLONNESJEF: Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen, mener sunnmøringene må tilpasse seg tidspunktene for kolonnekjøring i Innfjordtunnelen, siden endringer ikke passer handelsnæringa på Åndalsnes

– Det får vi ikke til, fordi det ligger i kontrakten med entreprenøren, og ville fordyre prosjektet uforholdsmessig mye.

– Men 15 minutter gir ringvirkninger for reisende til Sunnmøre, som ikke rekker videre korrespondanse om kvelden. Er det verre at en romsdaling må vente, enn at en sunnmøring ikke rekker hjem?

– Det er verre om en romsdaling må vente to timer, enn at en sunnmøring må vente 15 minutter. De må bare tilpasse seg, sier han.