Ålesund-rederiet har overtatt drifta av de to offshorefartøyene Larissa og Despina som eies av Neptune Subsea. Kontraktene innebærer at rederiet med kontoret på St. Olavs plass, øker staben og nærmer seg 200 ansatte.

Så sent som august var selskapet drøyt 130 ansatte, etter at de i juni annonserte at 25 ansatte måtte gå. Flere av disse har fått tilbud om nye jobber i løpet av høsten. Nå er rederiet om lag 180 seilende og rundt 15 på kontoret.

Kan bli flere

– Dette synes vi naturlig nok er veldig positivt. Vi mener avtalene samtidig viser at vi får til denne måten å drive på, med 3. partsmanagement, sier administrerende direktør Per Ivar Fagervoll til smp.no.

De to Neptune-skipene ble bygd i 2011 og beskrives som lette konstruksjonsskip. Larissa er per i dag i jobb for Shell utenfor Vest-Afrika på en kontrakt som går ut neste år. Despina ligger for tida i opplag på Sørlandet.

Fagervoll sier de jobber for å få oppdrag til fartøyet, noe som i tilfelle vil innebære jobb til 50 sjøfolk.

Drifter åtte skip

Totalt drifter Golden Energy åtte skip, hvor de eier to av fartøyene - Energy Scout og Energy Swan. I tillegg til Despina, ligger også to forsyningsskip i opplag.

Selv om de gjerne kommer i skyggen av de større aktørene, er rederiet i ferd med å bli en betydelig arbeidsgiver med mange lokale sjøfolk på lønningslista.

– De nye kontraktene er positivt for rederiet og driftsselskapet, men også for våre seilende og ringvirkningene ellers i regionen. Det er flere lokale leverandører inne i dette, påpeker Fagervoll.

(saken fortsetter under)

Rederiet har også to skip under bygging i Kina, men leveringstidspunktet er foreløpig uklart.

Planen har vært at disse skal leveres første og andre halvår 2017, men Fagervoll forteller at de ser på mulighetene for å utsette leveringen av disse.