– Dette er en veldig stor lettelse, sier en av tre bålsjefer, Alexander Heen. Sammen med Yngve Osvold og Simon Eiken ledet han den store dugnaden som førte til at årets bål ble utrolige 47,39 meter høyt.

Selv om de hadde dokumentert bygginga av bålet på en grundig måte, så var det likevel en spent gjeng som fikk bekreftelsen.

"The tallest bonfire is 47.39 m (155 ft 5.9 in) and was achieved by Slinningsbålet (Norway) in Ålesund, Norway, on 25 June 2016. It took 3 months to build the bonfire and it burnt for two days." – Guinness World Records, 05.12.2016.

– Selv om vi vet vi har bevisene er det alltid litt spenning. Kanskje hadde vi glemt noe som Guinness trengte, sier bålsjefen.

Grundig dokumentert

Men med avisutklipp, tilskuere, offisielle målinger med politi og andre kommunalt ansatte som vitner, og blant annet en direktesending på smp.no som gikk verden rundt da Slinningsbålet brant – var det aldri noen tvil om at rekorden skulle godkjennes.

Ifølge smp.no sine måleverktøy hadde videoen av at bålet veltet 330.000 sidevisninger og nærmere 130.000 unike brukere.

Se videoen her

Her kan du lese flere saker om Slinningsbålet.

Den forrige høyeste utgaven av bålet var i 2010, da det ble målt til 40,45 meter. I år var målet 45 meter, men man endte altså offisielt opp på 47,39 meter.

Slår seg til ro med rekorden

Guinness godkjente i 2007 et 43,44 meter høyt bål i Slovenia som verdens høyeste. Men dette bålet ble reist ved hjelp av maskinell kraft.

– Alle slike bål burde bygges for hånd, er bålsjef Heen sin kommentar til det.

Han tror ikke at slovenerne vil prøve seg på en ny rekord.

– Nei, de har uttalt at hvis vi klarer rekorden har de ingen ambisjoner om å prøve igjen, sier Heen.

Selv vil han slå seg til ro med rekorden som nå er satt på 47,39 meter.

Får kommunens hederspris

– Jeg tror vi må bukke og takke for oss. Dette gikk over all forventning.

På torsdag blir det feiring for bålgjengen i forbindelse med utdeling av hedersprisen fra Ålesund kommune.

– De har virkelig satt Ålesund på kartet. Det har gitt mer internasjonal reklame for Ålesund enn det et PR-byrå kunne gjort, har Ålesunds ordfører Eva Vinje Aurdal uttalt.