– Uten troa på at det skal gå an å få til noe på dette feltet, hadde jeg selvsagt ikke søkt jobben, sier sivilarkitekten som har fått jobben med å gjøre Ålesund bedre for fotgjengere og syklister.

Penger fra fylket

– Pengene til denne treårige prosjektstillinga kommer fra det fylkeskommunale utviklingsprosjektet «Byen som regional motor», forteller fagleder Liv Kjersti Finholt på plan- og bygningsavdelinga.

Finholt sier at med en egen prosjektleder vil det være lettere å jobbe systematisk med sykkelsatsinga.

– Bystyret har vedtatt at vi skal legge til rette for at flere sykler og går, og kommuneplanen sier også at sykkelprosenten skal opp.

– Men det er dyrt og kronglete å bygge gang- og sykkelveger i Ålesund?

– Å bygge helt nye gang- og sykkelveger som regel millionprosjekter, men det finnes også en rekke lavterskeltiltak som ikke behøver å koste så mye. Som for eksempel å fjerne gateparkering og male en rød sykkelveg i viktige sykkeltraseer slik de gjør i mange andre norske byer. Bedre skilting og bedre kryssløsninger er også relativt enkle tiltak. En del av jobben til den nye prosjektlederen blir å finne gode løsninger og se hvordan vi kan finansiere dem, sier Liv Kjersti Finholt.

Kan ikke bli verre

Grete Valen Blindheim er arkitekt og medeier i Plot Arkitekter i Ålesund.

– Her har jeg jobba mye med reguleringsplaner, og i den nye jobben har jeg også forstått at det handler om å lage overordna planstrategier i tillegg til konkrete prosjekter.

Valen Blindheim har selvsagt også fått med seg Ålesunds lite flatterende jumboplass på lista over norske sykkelbyer.

– Og da går det vel ikke an at det blir stort verre, ler hun.

– Det ligger klare føringer på at flere må bruke beina eller sykkelen. Min jobb blir å gjøre det enklere å ta et slikt valg, sier Grete Valen Blindheim.