- Det er veldig bra at vi har lokale investorer som tror på oss, sier Remøy til smp.no

Husefamilien fra Finnøya deltar gjennom investeringsselskapet Seriana AS, den andre investoren er Marin Group AS. I tillegg kommer også COO i Olympic Shipping AS, Bjørn Kvalsund inn på eiersiden gjennom selskapet Omega Maritime AS.

Disse går inn i det nye subsearederiet Olympic Subsea AS. Selskapet vil inneholde 11 subsea fartøy.

- Det vi ser for oss, er at det er innen subsea-segmentet veksten kommer, sier Remøy.

Rundt fire av disse 11 båtene arbeider i dag på kontrakter. Remøy tror den avklaringen som nå ligger på bordet vil gjøre det enklere å skaffe nye oppdrag.

- Vi jobber kontinuerlig med nye oppdrag for båtene. At vi har fått en refinansiering på plass tror jeg vil slå positivt ut, sier Remøy.

Han vil selv bli sittende med 70 prosent av aksjene i holdingselskapet. Gjelden i det nye subseaselskapet vil i følge Remøy bli på 2,8 milliarder kroner.

- Til å være et subsea-rederi vil jeg si det er en moderat belåning, påpeker Remøy.

Han forsikrer at både banker og obligasjonseiere er med på denne refinansieringspakken. Bankene har ikke avskrevet tap som en del av løsningen.

- Nei, det har de ikke. Obligasjonseierne støtter løsningen vår, så det obligasjonseiermøtet vi skal ha lille julaften tror jeg blir en formalitet, sier Remøy.

I denne løsningen ligger det salg av et subsea-fartøy, Olympic Athene, pluss et ankerhåndteringsfartøy og to plattform supplyskip.

De resterende åtte supply- og ankerhåndteringsbåtene vil bli lagt inn i et datterselskap til Olympic subsea.

- Dette vil bli et heleid datterselskap, men uten at subsea-selskapet har noe garantiansvar overfor dette selskapet, påpeker Remøy.