Bydelsutvalget har bedt om at fartsgrensa settes ned til 60 kilometer i timen på strekninga mellom Kverve og rundkjøringa i Hovlia/Eidsvågen.

Det har Statens vegvesen sagt nei til, men nå bekrefter Elisabeth Mansfield i Statens vegvesen overfor Sunnmørsposten at et parti av vegen vil få redusert fart.

– Vi setter ned fartsgrensa til 70 ved Hoffland-krysset, sier Mansfield.

Her blir det 70 Statens vegvesen setter ned farta på fylkesveg 107 i kryssområdet til Hoffland på Ellingsøy. Her er lokalpolitikere, fylkespolitikere og Statens vegvesen på befaring tidligere i år for å vurdere trafikksikkerheten. Foto: Ticiane Oliveira

Søndag kveld: Kvinne døde i frontkollisjon ved Taftasundet

Uoversiktlig

– Det er ikke noe godt kryss, påpeker hun og peker på at det er begrensede siktforhold, bakketopp, busslomme like ved, og en uheldig sideveg med 30-sone. Hun ser også behov for kryssutbedring.

– Hvor langt strekk forbi krysset som får 70-sone, er ennå ikke avklart, sier hun.

Det er registrert trafikkulykker ikke langt fra krysset.

Men ifølge Mansfield er det ikke registrert ulykker i selve krysset, basert på ulykkestall etter 2005. Hun legger til at det er ulykker med personskader som registreres hos dem, mens karosseriskader ikke automatisk meldes inn til Statens vegvesens oversikt.

Fartsmålinger

Fartsmålinger som Statens vegvesen har gjort gjennom noen uker, viser at bilene holder en snittfart rundt 80 kilometer i timen, slik dagens fartsgrense tillater.

Ikke god

– Å sette ei kunstig 60-sone, som ikke hører hjemme der, gir bare mange fartssyndere. Hele Ellingsøy har kryss og en vegstandard som ikke er god, sett i lys av den store boligutbyggingen som er der. Men å sette ned fartsgrensen til 70, det kan vi gjøre ut ifra fartsgrensekriteriene, sier Mansfield.

Hun peker på at fartsnedsettelse fra 80 til 70 gir mindre skader på indre organ ved kollisjon.

– Men fartsmålingene vi har tatt, viser at det ikke er noe ekstremfart på fylkesveg 107 forbi Hoffland, påpeker hun.

Holder ikke

Jack Narve Sæter er leder i bydelsutvalget og fylkespolitiker både i samferdselsutvalget og i trafikksikkerhetsutvalget.

– Dette er for dårlig! Fordi hele strekningen fra Kverve til rundkjøringa i Hovlia er for dårlig og trafikken øker. Statens vegvesen burde heller sette ned fartsgrensa på hele strekningen til 60. Det er også bedre enn å ha flere fartsgrenser å forholde seg til, sier Sæther.

Kritisk

Han er også sterkt kritisk til Statens vegvesen sin vurdering av hvilken vegstandard denne fylkesvegen har.

– Vi målte jo vegbredden, sier han, og viser til tidligere befaring. Statens vegvesen forholder seg til en anna vegstandard, N100, og kaller det en H2-veg. Da skal kjørebredden være 3,25 meter, eller unntaksvis tre meter. Og du klarer ikke å få tre meter kjørebane, når vegbredden totalt er 5,70! Dette stemmer ikke med den vegbredden Statens vegvesen snakker om, sier Sæter.