Møre og Romsdal fylkeskommune låner til neste år nye 561 millioner kroner.

– Vi har et vedlikeholdsetterslep på fem milliarder kroner. Av dette har vi et etterslep på tunnelene alene på en milliard kroner. Vi har i dag 3,9 milliarder kroner i lån. I løpet av planperioden økes dette til 6,5 milliarder. Vi har vi en gjeldsbelastning på 150 prosent av driftsinntektene, påpeker Dahl.

– Jeg ønsker ikke være festbremt. Men dette opplever jeg som uforsvarlig, er hans konklusjon.

Sve: – Ekspansivt

Men Dahl var ganske alene i sine advarsler. Frps Frank Sve er ikke redd for at milliardgjelden hoper seg opp.

– Utrolig ekspansivt budsjett. Fantastisk bra, og vi bruker lite av fond. Da må penger komme en plass fra. Da er det regjeringens overføringer som gir oss disse mulighetene, sier Frank Sve.

At fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik la fram et budsjettforslag som blir karakterisert som meget ekspansivt, forhindrer ikke flertallet på fylkestinget fra å plusse på ytterligere 252 millioner kroner.

Lån på lån

Fylkestinget behandler nå sammen med budsjettet økonomiplanen for de neste fire årene. Den forteller at lånefesten langt fra er slutt.

I 2018 skal gjelda økes med nye 683 millioner kroner for så at en in 2019 og 2020 øker låneopptakene med nesten en milliard kroner hvert år. Da er gjelden på 6,5 milliarder kroner.

Fra 2020 starter for alvor låneopptakene til Nordøyvegen.  Det finnes ikke nøyaktige beregninger for hvor stor gjelden til fylket er når Nordøyvegen står ferdig, men det er grunnt il å tro at den fylkeskommunale lånene da vil være rundt ni milliarder kroner.Til sammenlikning var gjelden i 2010 to milliarder kroner.

(saken fortsetter under)

Får konsekvenser

– Nordøyvegen har konsekvenser for vårt handlingsrom framover. Fylkesrådmann legger fram et veldig framoverlent budsjett. Det synes vi er bra her i fylket. Det er bare å se på offshore-rederiene på Søre Sunnmøre, påpekte en ironisk  Dahl.

Investeringer i skoler og veger er det som drar lånegjelden opp år etter år. Neste år skal det investeres rundt 340 millioner kroner i nybygg og oppgradering av skolebygg i den videregående skolen, mens det skal brukes 394 millioner på fylkesvegene.