– Vi betaler 1,2 millioner kroner i året for fortøyningstjenester i Ålesund. Det synes vi er uakseptabelt og ønsker å kjøpe denne tjenesten fra andre som kan gjøre det billigere. Havnevesenet svarer med å nekte oss å bruke alternative leverandører. Det kan vi ikke se at de har hjemmel til. En monopolist kan ikke etter eget forgodtbefinnende nekte privat virksomhet på offentlig område.

Det sier Tor Geir Engebretsen som er konserndirektør for maritime operasjoner i Hurtigruten. I et brev til havnevesenet hevder Hurtigruten AS at havnevesenet hindrer fri konkurranse på fortøyningstjenester.

Bøllete

– Vi er opptatt av å ha et godt og korrekt forhold til både Hurtigruten og andre som bruker kaiene i Ålesund, og vi skal selvsagt finne ut om vi har gjort noe galt i denne saken.

Fiskaa legger likevel ikke skjul på at havnevesenets forhold til de nye eierne av Hurtigruten begynner å bli anstrengt.

– Hurtigrutens eiere ser ut til å bare være opptatt av å kutte kostnader, og for å oppnå dette synes jeg de av og til kan opptre bøllete.

– På hvilken måte?

– Å kalle havnevesenet monopolister og pamper synes jeg ikke er noen god måte å kommunisere på, sier Fiskaa.

Fiskaa avviser at havnevesenet har noe monopol.

Havnevesenet sier nei til at Hurtigruten AS får leie private til å ta seg av fortøyningen, og det er dette selskapet nå reagerer på.

Paradoks

Hurtigruten AS ønsker å betale lavere avgifter i norske havner. I 2014 vant de en rettssak mot Stranda Havnevesen, og nå er det tatt ut stevning mot over tjue nye havner – inkludert Ålesund.

– For meg er det et paradoks at Hurtigruten som får milliardsubsidier fra staten opptrer på denne måten, sier Ole Christian Fiskaa. Selskapet får 60.000 statlige kroner hver dag for å gå til Ålesund. 8.500 kroner av dette går til havna. Hurtigruten har et samfunnsoppdrag, men de forsøker likevel å presse prisene i norske havner.

Fiskaa sier at Ålesund havn er opptatt av at brukerne skal få gode betingelser.

– Næringslivet og cruisetrafikken er viktige for oss, og dette er aktører som betyr mye for Ålesundsdistriktet. Jeg tror ikke det britiske investeringsfondet som eier Hurtigruten bidrar med ei eineste krone her. Etter at Hurtigruten begynte å klage på prisene våre, har vi også undersøkt saken nærmere og funnet ut at de kommer aller best ut prismessig, sier Fiskaa.

Må følge loven

– Er dere bøller som bare er opptatt av å betale så lite som mulig?

– Det er en språkbruk jeg tar avstand fra, sier Tor Geir Engebretsen. Vi protesterer på at Ålesund havnevesen ønsker å diktere prisen på fortøyningstjenester. Å spørre om vi bare er opptatt av å presse prisene ned, er det samme som å spørre havnevesenet om de bare er opptatt av å ta så høy pris som mulig. Vi vil holde kostnadene på et akseptabelt nivå, og vil at norske havner praktiserer havneloven likt. Det gjelder blant annet spørsmålet om havne- og anløpsavgifter der Hurtigruten har fått medhold i rettsapparatet, sier Engebretsen.

Den nye hurtigruteterminalen på Skansekaia som Hurtigruten AS ikke ønsker å bruke. Foto: Staale Wattø
for dyrt: Direktør for maritime operasjoner i Hurtigruten AS, Tor Geir Engebretsen, mener Ålesund havn tar seg for godt betalt i forhold til tjenestene de gir. Foto: Hurtigruten AS Foto: Hurtigruten AS