Ålesund-selskapet Vino Piemonte ble i 2014 starta av Kjetil Blomvik, André Sperre og Leif Vadset. I dag eier de tre ålesunderne rundt 70 prosent av aksjene i morselskapet.

– I tillegg har rundt 130 aksjonærer, derav rundt 65 prosent er fra Nordvestlandet, aksjer i de tre vingårdene og to vinmarkene vi til nå har kjøpt i Piemonte-området, forteller Blomvik, som er daglig leder i selskapet.

Vanskelig å få fatt i

– Selskapets gevinst ligger i å etter hvert selge disse markene og gårdene videre, samt utleie og salg av vin, noe som også gir aksjonærene gevinst, og til nå har ikke en eneste aksjonær solgt seg ut, legger Blomvik til.

Selskapets siste investering er fem mål Barolo-vinmarker i Monforte d’Alba og 5 mål Barbarescovinmarker i Neive.

– Det er veldig vanskelig å få fatt i Barolo- og Barbaresco-vinmarker. Dette er første gang noen i Norge har fått kjøpt Barolo- og Barbarescomarker, noe vi fikk til gjennom vårt nettverk i området, sier Blomvik.

– Vi har totalt 66 mål med vinmarker i området, men vi er langt fra ferdige med våre oppkjøp, forsikrer Blomvik, som har fått med seg Øyvind Tveit i Vinconsult som vinfaglig leder i selskapet.

Landskapet

Tveit skryter veldig av både vinen og landskapet i Piemonte.

– Mange nordmenn drar til Toscana når de skal til Italia, men jeg vil påstå at landskapet er flottere i Piemonte, som kom på Unescos verdensarvliste i 2014. Vinene og maten fra området er også i verdensklasse, mener Tveit.

Selskapet er nå i ferd med å få vinene fra vinmarkene inn i Vinmonopolets lister.

– Det skjer i løpet av senvinteren, og er også viktig for at våre aksjonærer kan hente ut «sin» vin i Norge, sier Tveit.

Selskapet er også avhengig av å selge vinen i utlandet.

– Vi har blant annet solgt seks tusen flasker til en kunde i Kina, sier Blomvik.

Ekspandere

Aksjonærene eier vingårdene og vinmarkene gjennom egne aksjeselskap. Vino Piemonte ønsker nå å ekspandere.

– For å få inn flere aksjonærer må vi ha flere vinmarker. Vi ser mest i Piemonte-området, men også andre steder i Italia og andre vinproduserende land, sier Blomvik.

Selskapet arrangerer rundt fire fellesturer i året, den neste i mai.

– Den ble utsolgt på noen dager, og vi satte opp en ekstratur uka etter, som også ble utsolgt, sier Blomvik.

Til høsten blir det også mulighet for aksjonærene å være med på innhøstingen av vindruene.