Når gjestene renner inn på Tueneset, så drypper det penger på hele Sunnmøre.

Atlanterhavsparken skaper årlig 60 millioner kroner i økonomisk merverdi, ifølge en analyse næringslivsorganisasjonen VIRKE har utført.

Dette ved at fastboende gjester, tilreisende nordmenn og utenlandske turister bruker ekstra penger på overnatting, restaurantbesøk, shopping og transport.

Store ringvirkninger

– Dette er veldig mye penger og viser at Atlanterhavsparken gir store økonomiske ringvirkninger for hele regionen, sier daglig leder Tor Erik Standal.

Han er ikke spesielt overrasket, men synes det er svært gledelig å få en analyse som underbygger noe de lenge selv har visst. Nemlig at Atlanterhavsparken var og er en svært god investering.

– 60 millioner er et edruelig utregnet tall, som jeg tror mange politikere og andre vil nikke bifallende til. Disse pengene drypper på svært mange aktører, sier Standal.

Hver krone gir 15 tilbake

Selv har parken, som er en ideell stiftelse, en årlig omsetning på «kun» 22 millioner koner. I tillegg til billettinntektene, får de 4 millioner i driftsstøtte fra Ålesund kommune og fylkeskommunen.

– For hver offentlige krone som puttes inn, gir parken nesten 15 kroner i økt turistomsetning i regionen. Undersøkelsen viser hvor viktig en tilsynelatende liten opplevelsesaktør med 11 fast ansatte faktisk er, sier Line Endresen Normann, direktør for Reise Norge og kultur i VIRKE.

De ville gjennomføre ringvirkningsanalyser av noen utvalgte medlemmer, som alle opererer i skjæringspunktet kultur og reiseliv. Dette for å synliggjøre den viktige rollen opplevelsesaktører har både for lokalsamfunn og reiselivet.

Atlanterhavsparken var den første aktøren de ønsket å kartlegge.

Utlendinger bruker mest

Utenlandske turister gir halvparten av merinntekten, knapt 30 millioner. Tilreisende nordmenn bruker 20 millioner kroner ekstra under besøket, mens lokalbefolkningen legger igjen 10 millioner.

– Effekten for oss er vanskelig å måle, men vi vet at for 30 prosent av våre gjester så er Atlanterhavsparken en viktig grunn til at de velger Ålesund som reisemål. Og svært få av våre gjester drar fra byen uten å ha vært der ute, sier Einar Aasestrand, daglig leder ved Ålesund Vandrerhjem.

De har årlig 8.000-10.000 gjester, hvorav 80 prosent er utlendinger.

– Atlanterhavsparken er et kjempegodt produkt som gjør at mange tilreisende blir en ekstra dag. Det er også svært viktig at de holder åpent hele året, sier Aasestrand. Han understreker at Atlanterhavsparken selv tjener på den øvrige turistnæringen, og at effekten dermed også går motsatt veg.

Satser videre i 2017

I 2016 hadde Atlanterhavsparken knapt 134.000 besøkende. Kun i åpningsåret 1998 var besøket høyere (140.000).

– Om dette besøkstallet holdler seg fremover, så skal vi være veldig godt fornøyd, sier Tor Erik Standal. Han roser de ansatte, hvorav de fleste har jobbet der siden starten, for særdeles godt arbeid.

– Vi skal stadig utvikle oss videre. Om en måneds tid åpner vår nye attraksjon, nemlig oterøya, sier han.

Lars Inge Skrede

Atlanterhavsparken er åpen hele året og opplever økning i besøkstallet. Her ser Lilly Susann Skarshaug Garnes (4) og fadder Sara Bergtun på slangene en torsdag i januar. Foto: NIKOLAS B. FARSTAD