Orten (H) er gjennom Orten Invest AS engasjert i et selskap som vil utvikle et område for 40 eneboliger og 30 flermannsboliger på Otrøya på Midsund.

Selskapet har brukt Møreaksen som et tungt argument for å få omregulert et såkalt LNF-område til boligformål overfor Midsund kommune. Det gir Orten en økonomisk egeninteresse av at Møreaksen bygges.

Samtidig kjemper han en politisk kamp for vegprosjektet – mot Romsdalsaksen som i 12. time har lansert en alternativ trasé for fjordkryssingen av E39.

– Avfeier problematikken

Midsund-politikeren mener engasjementet hans ikke er problematisk – og påpeker at han jobbet for Møreaksen lenge før boligprosjektet ble aktuelt.

(saken fortsetter under)

– Jeg kan skjønne at noen vil stille spørsmål ved det, men for det første er det ingen formell habilitetskonflikt. Samtidig vil alle eiendommer i Midsund kunne få en positiv utvikling som følge av Møreaksen, det gjelder også min egen bolig. Det er nærmest umulig for en stortingsrepresentant ikke å ha en viss interesse av utviklingen i hjemkommunen, sier Orten til Sunnmørsposten.

Sentrumsnært

Akslakleiva Boligfelt er på rundt 140 dekar og ligger rundt 2,5 kilometer fra Midsund sentrum. Gjennom selskapet Attraktive Midsund AS – hvor Helge Orten eier rundt en firedel – vil utbyggerne tilby «gode og attraktive tomter».

Reguleringsplanen er godkjent av Midsund kommune, og Møreaksen ble brukt som et tungt argument for å få dette til.

«Møreaksen må nevnes som et viktig samferdselsprosjekt som vil gi store ringvirkninger for Midsund. Det er viktig å være i front av utviklinga når det gjelder boligområder og tilrettelegging for fremtidig etablering. Det er grunn til å forvente en økt etterspørsmål av boligareal i Midsund som en konsekvens av Møreaksen og planforslaget legger opp til en forholdsmessig høy utnyttelse av arealet», heter det i planforslaget fra utbyggerne, som ble levert inn i 2015.

Dette lå til grunn for at arealet senere ble omregulert fra landbruksområde til boligfelt.

– En kombinasjon

Orten forklarer at han så det som en interessant og spennende oppgave, da han i 2012 ble spurt om å engasjere seg i boligprosjektet som styreleder i Bygg Kompetanse AS.

Dette selskapet, hvor Orten mottar styrehonorar, er en mulig utbygger av feltet.

– Jeg synes det har vært artig å være med å utvikle et sånt boligområde i hjemkommunen. Det har vært en kombinasjon av idealisme og et håp om å tjene noen kroner, sier Orten.

(saken fortsetter under)

– Jeg kjøpte meg inn i selskapet i 2013 og regjeringen tok sin beslutning om trasévalg i 2014. Samtidig er valget av Møreaksen forankret både i fylkestinget i Møre og Romsdal, en samla Mørebenk og mitt eget parti. Situasjonen ville vært en annen om jeg var statsråd og direkte involvert.

– Ikke påvirket

– Når du selv har økonomiske interesser av at Møreaksen blir valgt, kan det være grunn til å spørre om du er motivert på vegne av Møre og Romsdal, eller egen økonomi. Hva er din kommentar til det?

– Engasjementet med dette prosjektet har ikke påvirket mine beslutninger i denne saka. Jeg har jobbet for Møreaksen i rundt 12 år, lenge før jeg engasjerte meg i utviklingen av boligfeltet, både gjennom verv i selskapet, og senere som ordfører i Midsund. Jeg har ikke hatt roller i Møreaksen AS etter at jeg ble fylkestingsrepresentant eller stortingsrepresentant. Jeg mener det viktigste er at jeg har vært åpen om disse eierinteressene, påpeker Orten – som for øvrig er tidligere daglig leder og styreleder i Møreaksen AS.

(saken fortsetter under)

Tregt marked

En bolig til salgs på Midsund ligger i gjennomsnitt ute for salg i 133 dager. Totalt 36 eiendommer er solgt de siste tre årene i hele kommunen, altså 12 i året.

Det er med andre ord et åpent spørsmål om det er marked for 70 nye ene- og flermannsboliger i Midsund om ikke Møreaksen blir bygd. Orten selv medgir at det vil ta tid å selge hele feltet.