Forberedelsene før stenging blir sentrale når styret i Helse Møre og Romsdal onsdag skal diskutere den knusende rapporten etter Sebastian-saken.

Selv kom helseminister Bent Høie med uttalelser i Stortinget som ga inntrykk av at det skulle gjøres nye risikoundersøkelser før stenging ble iverksatt.

Kan få straff

Den ti måneder gamle gutten fikk uforsvarlig helsehjelp før han døde søndag 22. februar 2015. Helsetilsynet har anbefalt foretaksstraff, noe de ifølge direktør Jan Fredrik Andresen gjør sjelden.

Det er ventet at politiet i Nordmøre og Romsdal kommer med sin anbefaling overfor statsadvokaten innen fredag denne uka.

Les bakgrunnen: Anbefaler foretaksstraff i Sebastian-saken

Dette sa Høie i Stortinget

Stortingsrepresentant Pål Farstad (V) spurte sommeren 2014 statsråd Høie om helgestengingen i Kristiansund.

Høie svarte blant annet:

«Innledningsvis vil jeg presisere at forslaget om å endre driften ved barneavdelingen i Kristiansund til en 5-døgnspost ble vedtatt av styret i Helse Møre og Romsdal den 11. juni 2014, men tiltaket er ennå ikke iverksatt slik spørsmålsformuleringen kan gi inntrykk av. I eget vedtaktspunkt (sak 2014/42 pkt. 4) ble det understreket at før tiltaket kan iverksettes, skal det gjennomføres en risiko og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse). Dersom det avdekkes uhensiktsmessige konsekvenser i denne analysen, skal det iverksettes kompenserende tiltak for å sikre kvalitet og pasientsikkerhet.»

Stengte uten ny analyse

Barneavdelingen i Kristiansund ble ifølge Helse Møre og Romsdal helgestengt fra 20. oktober i 2014.

Foretaket erkjenner at kortversjonen er at det ikke ble gjennomført risikoanalyse fra tidspunktet styret vedtok helgestenging til barnedødsfallet i Kristiansund søndag 22. februar 2015.

Hadde gjort analyser året før

Langversjonen er imidlertid at det ble gjort en ROS-analyse av driftsomleggingen i 2013, ifølge foretaket.

«Helse Møre og Romsdal la i oktober 2013 frem en rapport for styret som utredet tre alternative driftsformer for barne- og ungdomsavdelingen i fylket. Styret vedtok modell C som innebar en 5-døgnspost. ROS-analysen  beskrev de tre ulike driftsalternativene og ble lagt frem samtidig med styresaken. Fra oktober 2013 til tiltaket ble iverksatt høsten 2014 hadde situasjonen i Kristiansund og Ålesund ikke endret seg fra tidspunktet da driftsformene ble utredet og analysert», opplyser foretaket.

«Derfor dannet ROS-analysen fra 2013 grunnlaget for å utarbeide kompenserende tiltak, før omleggingen ble iverksatt i uke 43 (2014, journ. anm.)».

– Ikke gode nok forberedelser

– Beslutningen om å endre driftsform rundt barneavdelingen i Kristiansund var ikke god nok. Når man velger en utradisjonell og uvanlig form, må man sørge for at det er uttømmende oversikt over risiko. Jobben som var gjort her var ikke god nok, påpekte han i desember til Sunnmørsposten.

– Forstår jeg deg riktig hvis Helsetilsynet mener det var uforsvarlig å helgestenge avdelingen fordi forberedelsene ikke var gode nok?

– Ja, saken handler om at risikoforståelse og håndtering var mangelfull i denne saken. Det resulterte i et uforsvarlig helsetilbud.

– Så helgestenging kunne vært forsvarlig dersom forberedelsene var gode nok?

– Det er riktig. Vi tar ikke stilling til om det er en uaktuell organisasjonsform. Tiltakene som ble iverksatt var for dårlige i forhold til risikoen som oppstod. Man burde arbeidet bedre i forkant.

Høie svarer ikke på ROS-analyse-spørsmål

Sunnmørsposten har blant annet spurt helseminister Bent Høie følgende spørsmål: Statsråden svarer i Stortinget at det skal gjennomføres en ROS-analyse før tiltaket blir gjennomført. Hva mener han om at det ikke ble gjort?

Vi har også spurt om de kompenserende tiltakene var tilstrekkelige, og om statsråden har en kommentar til Sebastian-saken.

Dette svarer Høie gjennom Frank Roar Byenstuen i kommunikasjonsenheten for departementet:

«Statens helsetilsyn har avlagt en grundig tilsynsrapport i Sebastian-saken. Tilsynsrapporten peker på lovbrudd og andre kritikkverdige forhold og kommer med mange forslag til læring og forbedring som også gjelder andre helseforetak enn Helse Møre og Romsdal. Det er viktig at alle helseforetak studerer rapportens forslag til forbedringer, og at Helse Møre og Romsdal spesielt  går grundig inn i de forholdene der Helsetilsynet har påpekt lovbrudd.

Dette er en trist og alvorlig sak. Det er blitt konstatert at Sebastian ikke fikk den helsehjelp han skulle ha hatt. Det er viktig at helsetjenesten studerer rapporten og lærer av hendelsen. Helsetilsynet har bedt Helse Møre og Romsdal om en samlet tilbakemelding om hvilke tiltak som er planlagt og iverksatt på områder der det er påpekt lovbrudd, og en orientering om hvordan helseforetaket arbeider for at de iverksatte tiltakene følges opp på en systematisk måte. Jeg vil avvente Helsetilsynets vurdering av Helse Møre og Romsdal sin tilbakemelding, og forsikre meg om at helseforetaket har systemer som kan forebygge liknende hendelser i fremtiden.»

Styreleder Kinserdal: – Vi blir ikke bedre av å sparke hverandre

Les også: Styreleder Strand har tillit til Kinserdal

Er enig

Fagdirektør Odd Veddeng i Helse Møre og Romsdal har svart følgende til Helsetilsynet:

– Det ble gjort en foreløpig evaluering av 5-døgnsdriften høsten 2015. Denne evalueringen kom til mange av de samme konklusjonene som Statens helsetilsyn har gjort i sin rapport. Ordningen er krevende fordi repeterende stengning og åpning av akuttberedskapen fører til et stort behov for forberedelser, informasjon og tilpasninger.