Bompengeforslaget i «Bypakke Ålesund» betyr at 9.000 ålesundere øst for Blindheimsbreivika må betale for å kjøre til Moa – og det meste annet i Ålesund by.

Her kan du følge følge formannskapets behandling av bypakken direkte.

Roar Pedersen (Frp) er bydelsleder i Indre Borgund bydelsutvalg.

– Dette blir veldig urettferdig for dem som bor i indre bydel, sier Roar Pedersen (Frp), leder for Indre Borgund bydelsutvalg.

Han mener den østlige bomgrensen (det såkalte bomsnitt C) vil stenge ute folk som bor på Tørla-Humla, Vegsund, Blindheim, Myrland, Hatlehol, Flisnes og Emblem og østover til kommunegrensa.

– De har Moa som sitt bysentrum, men får ikke lenger tilgang til dette uten å betale bompenger. Selv om det hevdes at Vegsund skal bli vårt nye bydelssentrum, så er og blir Moa vårt sentrum, sier han.

Bakgrunn: – Halvparten får store bompengeutgifter - resten slipper unna

– Heller bom på Hellebroa

Tirsdag skal formannskapet behandle det nye forslaget. Nå er den vestlige bomgrensen flytta fra Ålesund sentrum og inn til Volsdalen/Klipra.

Han mener bompenge-belastningen på de enkelte bydelene må gjenspeile hva disse faktisk får igjen av veiforbedringer i bypakken.

– Da var det tidligere forslaget, med bomstasjon på Hellebroa, mer rettferdig, sier han.

Dyrt å jobbe fra Sula-sida

Også bilister fra nabokommunen Sula må i fremtiden regne med ekstra kroner for å komme seg til Moa og videre utover i Ålesund.

– Det er klart at bompenger vil koste oss mye. Og det vil igjen bety ekstra kostnader for kundene, sier Yusuf Karaaslan (37) fra Sula.

Han driver eget firma innen rehabilitering og småbygg med fire ansatte og tre arbeidsbiler.

– Svært mange av våre kunder holder til i Ålesund. Det blir daglig mange kjøreturer, både inn og ut av byen og innad i selve Ålesund, for å hente materialer og andre oppdrag, sier Karaaslan.

Han mener den omfattende bompengeordningen det legges opp til i Ålesund burde ha vært unødvendig i en så liten by.

Karaaslan synes 20 kroner per passering høres mye ut.

– Jeg tror mange næringsdrivende i og utenfor Ålesund vil merke dette veldig, sier han.

Likeverdig tilgjengelighet

Byen deles inn i tre bomsnitt: Volsdalen/Klipra (A), Åse/Lerstad (B) og i indre bydel (C) (se kart til høyre).

Det har vært uenighet om nødvendigheten av å innføre sistnevnte i bypakken.

Når bystyret likevel vedtok dette, så var det mye av hensyn til «en noenlunde likeverdig tilgjengelighet til Moa og Ålesund sentrum».

Å ikke ha et bomsnitt også der, ville ha vært et urimelig konkurransefortrinn for Moa i forhold til bysentrum, heter det.