Det sier Roar Pedersen, leder i Indre Borgund Bydelsutvalg.

Utvalget mener at de via media har fått informasjon om at bypakken har blitt vesentlig endret. Pedersen mener endringene påvirker bydelen i så stor grad at de burde blitt hørt på nytt.

Har hatt flere høringsrunder

Formannskapet foreslo 4. mars 2014 det såkalte «Lerstadsnittet» som la opp til flere bomsnitt.

Deretter gikk saken ut på høring i april 2014.

Rådmann Astrid Eidsvik opplyser at bypakken var til tredjegangsbehandling i desember 2015.

Nye bomsnitt

I januar i år var det ny behandling i formannskapet. Da ble rådmannens forslag til bomsnitt vedtatt med sju mot seks stemmer.

Vedtaket ble Klipra-bom og bompenger for å komme seg av E39 ved Spjelkavik/Moa/Olsvika hvis man skal til Moa eller sentrum.

Saken skal endelig avgjøres av bystyret 2. februar.

Vil ha ny høring

Pedersen og Indre Borgund Bydelsutvalg mener at pakken har endret seg så mye at bystyremøtet bør utsettes til bydelene er hørt på nytt.

– Når det gjelder bomplassering og finansiering generelt, er det vi i indre bydel som kan si hvor skoen trykker. Derfor må vi få bli med i en høringsprosess, sier han.

Utvalgslederen hevder at saken startet ryddig, men at den ikke er det lenger.

– Etter at bypakken kom til bystyret forrige gang, og deretter ble behandlet i departementet, så har det blitt jobbet i det stille. Bydelsutvalget og andre er ikke hørt før siste utkast nå legges fram, mener Pedersen.

Han sier det ikke er behov for en lang utsettelse, men påpeker at det er viktig å få kjørt prosessen skikkelig.

– Kommunen har sagt de vil informere oss 6. februar, men det er jo etter at saken er avgjort. Det er ikke sånn kommunen skal drive, mener Pedersen.

Lite trolig med utsettelse og ny høring

Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal sier at de skal vurdere brevet til Indre Borgund Bydelsutvalg. Hun er imidlertid ikke enig i at det har kommet fram mye vesentlig nytt.

– For oss som har holdt på med bypakken siden tusenårsskiftet, og vel så det, så føler jeg det meste er tygd på og vurdert. Jeg tenker at det vi trenger mest nå er en beslutning for å komme videre. Jeg tror ikke en høring vil føre til nye synspunkt, annet enn at de som opplever at bommene rammer de mest, gjerne vil protestere, sier hun.

Innspill helt fram til behandling

Ordføreren understreker at det er mulig å kontakte kommunen, sende brev og komme med innspill helt fram til behandling. En ny høringsprosess vil føre til en ny utsettelse med en frist til å innhente synspunkt.

Det er satt et tak på 960 kroner når det gjelder bompenger.

Fikk nei med mange bommer

– Dette er en avgift for de som bruker bil i Ålesund. Hvis du daglig bruker bil to ganger, da kommer du opp i det taket. Mange sier det har blitt urettferdig, men skulle det vært rettferdig måtte vi hatt så mange bommer at alle betalte. Det har vi prøvd oss på før, og da fikk vi nei, påpeker Vinje Aurdal.

Hun tror noen uansett vil protestere. Det er en rettferdighet i at daglige bilister i Ålesund må betale, mener ordføreren.

– Så det er lite trolig at det blir ny høring og utsettelse?

– Det er gruppemøter i kveld, og jeg skal ikke foreskrive hva det måtte medføre. Jeg tror det er lite trolig, sier Vinje Aurdal.

Også Spjelkavik, Åse og Lerstad bydelsutvalg har etter det smp.no kjenner til reagert på at forslaget til bystyret ikke har vært innom bydelsutvalget på høring.