Familien Digernes Smedholen risikerer å måtte betale bompenger for å bringe barna til og fra skolen, fritidsaktiviteter og vennebesøk i egen skolekrets.

Sammen med en rekke andre barnefamilier står de i fare for å havne på utsiden av en framtidig bomgrense på fylkesvegen Myrabakken – Blindheimsbreivika.

– Om det skal komme bom her, så må den i det minste følge skolegrensa, sier Edel Smedholen.

Få full oversikt: Her er tiltakene i bypakken for Ålesund

Havnet utenfor bommen

Da tobarnsmoren oppdaget at de havner noen titalls meter utenfor den framtidige bomgrensen, reagerte hun.

Smedholen skrev protestbrev til politikerne i formannskapet, og fikk underskrifter fra andre beboere i Blindheimsbreivika.

– Det er ikke riktig at vi må betale bompenger for å få barna på skolen, sier hun.

Reagerte Edel Smedholen og Rune Digernes mener bompenger blir dyrt nok, om de ikke i tillegg skal måtte betale for å levere og hente barna på skolen.

Datteren på ti år går på Spjelkavik barneskole, der også yngstemann på fem skal begynne til høsten.

– Vi ligger i ytterkanten av skolekretsen. For de yngste barna er skolevegen lang og utrygg, med kryssing av veg. Vegen til venner og klassekamerater kan være enda lenger, både til Fremmerholen eller Olsvika.

Bare i det nærmeste nabolaget er det 7–8 andre barnefamilier i samme situasjon.

– Her er det barn i nesten hvert hus, og stadig nye som flytter inn, sier Smedholen.

Må betale 350.000 på 15 år

Paret har regnet ut at en barnefamilie med to biler og yrkesaktive foreldre vil måtte betale nærmere 350.000 kroner i bompengeperioden det er snakk om. Dette for å komme seg til og fra arbeid, skole, fritidsaktiviteter og annet.

– Dette er forferdelig mye penger. Vi hadde vel regnet å måtte betale noe bompenger, men at bomgrensen ikke følger skolegrensen, var vi ikke forberedt på, sier Edel Smedholen og Rune Digernes.

De synes det er urettferdig at beboere i området skilles fra sentrumsfunksjonene på Moa og i Spjelkavika-området, som er deres nærområde.

– Et alternativ hadde jo vært å melde overgang til Blindheim skole. Men det er i Spjelkavika vi hører til, sier paret.

– Bruk fornuften og ikke steng barna ute fra nærmiljøet der de har sin tilhørighet. Flytt bommen de få meterne østover til skolegrensa.

Ifølge Smedholen er det mange som ennå ikke har fått med seg hvor de planlagte bomstasjonene skal stå.

– Alle virker like sjokkerte som oss. Her har kommunen ikke vært flink nok til å informere. Hva har de egentlig tenkt, de som har laget dette forslaget?

Kan kanskje flytte bommen noen meter

Overarkitekt Gudmund Hoel i Ålesund kommune er kjent med problemene bomsnittet på Myrabakken-Blindheimsbreivika vil gi for skolebarn der.

Overarkitekt Gudmund Hoel (bildet) mener det er mulig å justere bomgrensen i Blindheimsbreivika noe.

– Dette er noe vi har diskutert internt, sammen med vegvesenet. Her må det være mulig å flytte bommen 150-200 meter østover, slik at den kommer så nær som mulig skolegrensa, sier Hoel.

Da vil familien Digernes Smedholen havne innenfor bomgrensa, slik de ønsker.

– Men om vi også klarer å få husstander som blir berørt oppe på Skåthaugen innenfor, er mer tvilsomt, mener Hoel.

– Selv om det blir mulig med mindre tekniske justeringer, for eksempel i Spjelkavikvegen, så er forslagene til bomsnitt det vi har vurdert som den beste løsningen. Dette har vi gjort sammen med vegvesenet og bystyret som ba oss om å komme opp med et nytt forslag, sier Liv Kjersti Finholt, fagleder på planavdelingen i Ålesund kommune.

Skifte transportmiddel

Hun forteller at hensikten med bompengefinansiering er mye å få folk til å skifte transportmiddel.

Planlegger Liv Kjersti Finholt er fagleder på plan i Ålesund kommune. Foto: Bjørn Vatne

– Bypakken inneholder tiltak som skal gjøre det tryggere og lettere for folk å gå, sykle eller ta bussen. Ingen barn skal måtte ferdes langs en farlig skoleveg. Da får de gratis skoleskyss, sier hun.

Flere Ålesund-nyheter? Sjekk vår byside

Når flere reiser kollektivt og tar i bruk nye sykkelveger og fortau, blir det også bedre plass til biler på vegene, sier hun.

– Vi kan alltids diskutere om informasjonen ut fra kommunen har vært god nok. Men vi kjenner ikke reisemønsteret til alle 46.000 innbyggerne i Ålesund. Vi har brukt hjemmesida til kommunen og presentert forslagene i de vanlige kanalene for politikerne. Også nyhetsmediene har omtalt hvor bomstasjonene vil komme, sier hun.