Personen som gikk ombord i båten så at den gikk på autopilot med maskinen på tomgang og med giret innkoblet.

Mobiliserte et tjuetalls fartøy

Vedkommende varslet umiddelbart politiet som igjen varslet Hovedredningssentralen og en søk- og redningsaksjon ble iverksatt.

Hurtigruteskipet Nordlys, som var i området, ble utpekt til å lede søk- og redningsarbeidet på sjøen. En rekke ressurser kom raskt på plass i området og på det meste deltok et tjuetalls fartøy i letingen etter den savnede.

Ulykken skjedde om om kvelden 9. mai i fjor mens han var i ferd med å røkte fem av lenkene med krepseteiner som sto på vestsiden av Harøyfjorden.

Den savnede ble funnet omkommet i sjøen kl. 02:06, ca. fire nautiske mil øst-nordøst for posisjonen hvor teinelenke tre ble satt.

Foto: Kystverket/SHT

Nå foreligger rapporten fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) som konkluderer med at fiskeren mest sannsynlig falt overbord som følge av at han hadde fått et hjerteinfarkt. Mannen hadde verken flyteplagg eller redningsvest på.

Fikk et nytt infarkt

Dette var en svært erfaren fisker med lang fartstid som skipper på ringnotbåter. I 2011 begynte han med krepsefiske fra sjark.

Den 65 år gamle mannen hadde tidligere hatt et hjerteinfarkt og var plaget av anginasmerter under fysiske anstrengelser. Ifølge obduksjonsrapporten var det tegn på at han hadde fått et nytt ferskt hjerteinfarkt på ulykkesdagen og at han deretter druknet. Hjerteinfarktet inntraff sannsynligvis kort tid før han døde.

Ikke tegn på varslingsforsøk

SHT skriver at med en sjøtemperatur på åtte grader var overlevelsesevnen begrenset, men at det ikke kan utelukkes at hjerteinfarktet oppsto etter at fiskeren falt over bord i det kalde vannet.

Avdøde hadde både telefon og radio (VHF) tilgjengelig om bord, men havarikommisjonen har ingen informasjon om at han forsøkte å varsle om hjelp på noe tidspunkt. Det er ikke gjort funn som tyder på at fiskeren ble dratt over rekka og i sjøen av bruket som var på tur ut.

Utgått batteri i fjernkontrollen

Sjøkvisten var utrustet med trådløs nødstoppanordning (e-stop), og ifølge de pårørende brukte fiskeren alltid å ha på seg fjernkontrollen til denne. Men undersøkelser viste at batteriet, som kunne ha fått denne til å fungere, var betydelig på overtid.

SHT mener det er usikkert hvorvidt en fungerende trådløs nødstoppanordning, sikkerhetsline og godkjente flyteplagg kunne ha bidratt til å øke fiskerens overlevelsesevne.

Påpeker viktige sikkerhetstiltak

Havarikommisjonen vil likevel fremheve dette som viktige sikkerhetstiltak for alenefiskere generelt. Spesielt påpekes viktigheten av batteriskift for at den trådløse nødstoppanordningen skal fungere.

Kommisjonen påpeker også risikoen ved å drive alenefiske dersom man har svekket helse.

– Dette ansvaret hviler på fiskeren selv da det ikke er krav om helseerklæring fra sjømannslege for denne fartøygruppen, heter det i rapporten.