Det var i forbindelse med refinasieringen av Olympic Shipping i desember at Nordea tok med seg tre båter ut av rederiet. To av disse har nå, i følge en børsmelding fra DOF, havnet hos Austevoll rederiet. De skal i første omgang drifte båtene, men de har sikret seg en opsjon på kjøp der prisen er satt til rundt halvparten av byggeprisen.

– Avtalen gjenspeiler de utfordrende markedsforholdene, men vi ser på det som en tillitserklæring at vår globale organisasjon er blitt spurt om å drifte og operere disse fartøyene, skriver DOF-sjef Mons Aase i børsmeldingen.

Ankerhåndterings- og konstruksjonsfartøyet Olympic Hera er et svært avansert skip som kan utføre både ankerhåndtering og subsea oppdrag. I følge Skipsrevyen kostet skipet rundt 850 millioner kroner da det ble levert fra Ulstein Verft i 2009. Nå vil det få navnet Skandi Hera.

Subseafartøyet Olympic Commander vil få det nye navnet Skandi Darwin, og vil bli brukt av DOF på Shell-kontrakten i Asia. Skipet ble levert fra Kleven verft i januar 2012.