Ikke bare ordfører Vebjørn Krogsæter strålte over nyheten som ble sluppet på Haramskonferansen - i tillegg til Vard-folka. Også representanter fra Aker Biomarine var synlig glade over å kunne fortelle avtalen som sikrer at det første nybygget av et krillfartøy endelig skal bygges i Norge.

På grunn av kompetansen

- Vi valgte Vard på grunn av deres kompetanse, sier finansdirektør Fredrik Nygaard. Sammen med konserndirektør Kristine Hartmann uttrykte han glede over at statsministeren og Norsk Industri har bidratt til å gjøre dette mulig.

- Ingen har noensinne bygd et nytt krillfartøy. Så dette er historisk.

Fra før har Aker Biomarine to krillfartøy i Antarktis. Men dette er ombygde båter. Det nye fartøyet skal erstatte det ene.

Byggingen vil koste Aker Biomarine rundt en milliard kroner.

- Dette betyr veldig mye for oss. Brattvåg har ventet veldig lenge. Dette blir et nytt og spennende prosjekt innen krill. Dette har vi jobbet med lenge, og siste brikkene i kontrakten fikk vi på plass i dag morges, forteller informasjonsdirektør Hege Akselvoll. Hun presiserer at det er et forbehold om finanseringen i kontrakten.

Skroget skal bygges i Romania, og båten vil være klart til 2019-sesongen.

Regelverket var hindringen

Forbeholdet handler om endringer i regelverket for GIEK og Eksportkreditt.

- Klokka 10.30 i formiddag opphevet statsminister Erna Solberg de gamle reglene som har forhindret at nye krillbåter kan bygges i Norge, opplyser direktør for Norsk Industri, Knut E. Sunde.

- Det innebærer at Eksportkreditt, som gir egne eksportlån, har fått dette inn i vedtektene sine som nå skal endres. Dette sendes nå ut på høring med en frist på seks uker, forteller Sunde. Han forventer ikke noen protester mot regelendringene.

- Aker Biomarine samarbeidet med WWF og båten er bærekraftig herfra til himmelen, tilføyer han.