– Kor svær han va! Fin og!

Stig Hjelle og beundrer den 56 fot lange båten som ligger til kai i Langevåg mens de mer sjøvante karene i gjengen hopper om bord og får ned rampen.

Et sted å være – Mange sier at døgnet har for få timer. Jeg synes av og til det har litt for mange, sier Stig Hjelle, som ofte er innom for å hjelpe til på Suppebilen, og trolig også blir et kjent ansikt på den nye båten. Det er fint å ha et sted å være.

– Han va fin, ja!

Frank Standal stemmer i. Båten vekker mange gamle minner, ikke bare fordi han har 40 år bak seg som fisker og sjømann. Standal bodde også lenge i Langevåg, på den tiden da «Parat III» kjørte mellom Ålesund og Langevåg.

Siden 70-tallet har båten vært i privat eie, men nå skal båten få nytt liv som samlingspunkt. Planen er å finne en plass i havna i Ålesund.

Store planer

Fra før er Karl Johan «Kalle» Skårbrevik kjent som mannen bak suppebilen i Korsatunnelen. Nå har han store planer for «Parat III».

– Gjennom Suppebilen har vi sett at det er veldig mye gamle sjøfolk og fiskere i byen vår, som av ulike grunner ikke kan være i arbeid, men som er veldig flinke og har mye ekspertise, sier Skårbrevik.

– Her skal vi lage til et tilbud med aktivisering for sjøfolk og andre i byen vår. Det skal være noe å gå til. Sammen kan vi vedlikeholde båten, reise på turer og ha det trivelig i lag, sier Skårbrevik.

– Blir dette en suppebåt?

– Det blir det nok ikke. Suppebilen er suppebilen. Det blir nok et konsept med mat og kaffi, men her skal vi jobbe og ha en meningsfull hverdag.

(saka fortsetter under)

Suppebilen Suppebussen har fast plass ved inngangen til Korsatunnelen. Foto: Staale Wattø

Bli med inn i Suppebilen: Det handler om uendelig mye mer enn suppe når Karl Johan Skårbrevik og teamet ruller frem Suppebussen hver tirsdag og fredag.

Stemt fram som vinner av Hedersprisen 2015: – Vi kan alle gjøre litt for en varmere by

Trenger sponsorer

Suppebilen, som nå er en egen forening, har vært på jakt etter en båt en stund. Kalle har tenkt på båten som lå til kai i Langevåg en stund, men visste ikke om den var til salgs.

– Så fikk jeg kontakt med eieren. Da begynte ballen å rulle, sier Skårbrevik.

Sjømann – Jeg liker denne båten. Det er fint at han «Kalle» har fått tak i den, sier Svein Andre Stokset.

Nå er kontrakta underskrevet, og prisen satt til 750 000. Men de trenger sponsorer.

– Jeg holder på med å skrive søknader til instanser og kommunen, forteller han.

– Vi tror det er en veldig samfunnsnyttig ting å skape et sånt samlingssted, så folk oppfordres til å støtte oss, sier Skårbrevik.

Sjøfolk og skogsmatroser

– Det skal nok bli noe lyging i den kabinen her!

Vel om bord er det kake og kaffe i kabinen. Litt skittprat hører med når gamle sjøfolk og «skogsmatroser» samles. Snart går praten om løst og fast og framtidige ekspedisjoner.

– Kanskje vi kan dra til Færøyene, foreslår Paul Eysturdal.

– Eller så kan vi sende litt nødhjelp til Molde og dele ut suppe der, foreslår en annen.

Kaffi og kake Stig hjelle, Paul Eysturdal og Harald Dolmen koser seg med kake.

Da må sjølsagt AaFK-drakta på, er det stor enighet om. Ståle Kuløy mener det er behov for et møtested folk med interesse for båt. Det finnes ikke noe sånt i dag, forteller han.

Det er også stor enighet i kabinen om at det er ekstra bra at så mange i Ålesund har et forhold til båten fra før.

Slike som Frank. Oppe i førerhuset strømmer minnene på, men det er ikke alle røverhistoriene han vil røpe med pressen til stede. Det var sjølsagt damer inni bildet, smiler han lurt.

Så er det tid for å pakke sammen og levere nøkkelen tilbake til Tore Gunnar Hestholm. Han er en av tre brødre som eier «Parat» gjennom Fyllingen Slipp.

– Det er fint at en slik organisasjon tar over. Det viktigste er at båten blir tatt vare på og blir i området, sier han.

«Kalle» Skårbrevik er fornøyd med første «prøvetur».

– Det var akkurat dette jeg ønska meg i dag, sier han

Lang historie Båten ble opprinnelig bygd i 1936, og ble bygd om i 1954. Fram til 70-tallet gikk den mellom Ålesund og Langevåg. Nå er planen å finne en fast plass ved havna i Ålesund. Foto: Sofie Svanes Flem