I Statens vegvesen sin konseptvalgutredning for E39 Ålesund - Bergsøya i 2011 ble kostnadene mellom Moa og Årø (flyplassen i Molde) anslått til å bli 16,3 milliarder.

2011 (16,3 milliarder):

  • Tunnel for utvidelse til fire felt Moa - Digerneset: 1,6 milliarder.

  • Undersjøisk tunnel under Tautra: 4,9 milliarder (Møreaksen).

  • Hengebro over Julsundet: 3,1 milliarder (Møreaksen).

  • Nye veglinjer bl.a. forbi Sjøholt og Ørskogfjellet - Tomrefjorden: 1,9 milliarder.

  • Forbindelse med flere bruer Otrøy - Gossen: 2,0 milliarder.

  • Utbedring av eksisterende veg: 0,7 milliarder.

  • Vegløsning forbi Molde 2,0 milliarder.

Dette gjelder Tautra-konseptet over Ørskogfjellet. Konseptet gjennom Solnørdalen ble estimert til 16,4 milliarder.

2017 (nærmere 40 milliarder):

Siste estimat av Møreaksen er at Statens vegvesen har fått slanket kostnadene for kryssing av Romsdalsfjorden med ca. to milliarder, fra 16,5 til 14,5 milliarder kroner.

– Usikkerheten i anslaget har også gått ned, fra 25 prosent til 10 prosent, opplyste regionvegsjef Berit Brendskag Lied i Statens vegvesen til smp.no i slutten av november i fjor.

I februar 2016 anslo Statens vegvesen at full standard på E39 mellom Ålesund og Molde vil koste 38 milliarder.

Med en stegvis utbygging kunne prisen bli 32 milliarder.

Traséen mellom Digernes og Vik (Tomrefjord i Vestnes) er enda ikke valgt. Statens vegvesen vil om kort tid fullføre en konsekvensutredning.

Alternativene er fra Digernes til Ørskogfjellet og ned til Tomrefjord – eller tunnel gjennom Solnørdalen til Tomrefjord.

Strekningen mellom Moa og Dignernes er det foreløpig ikke gjort noe med fra vegmyndighetenes side.

Grunnen til økningen

Årsaken til den voldsomme kostnadsøkningen er at E39 Ålesund - Molde var planlagt med lavere vegstandard i 2011. I tillegg har momsen økt på riksvegutbygging, opplyser strategidirektør Kjetil Strand i Statens vegvesen. Momsen økte fra 10 prosent ca. til 25 prosent i 2013.

– Nå er det planlagt med fire felts motorveg hele veien, sier Strand.

Det var planlagt 80-90 km/t mellom Digernes og Vik i 2011, og vanlig tofeltsveg (stamveistandard).

– 110 kilometer i timen i fartsgrense krever en mye stivere linjeføring, store radier, og større tilpasninger i terrenget, understreker Strand.

Skal forsøke å få ned prisen

Kjetil Strand mener Statens vegvesen bør få ned kostnadene.

– Når det gjelder fjordkryssinga, er det ikke så mye å hente. Den undersjøiske tunnelen skal ha rømningsveg, og da er du på to løp uansett. På hengebroa over Julsundet trenger du bredden i forhold til stivheten på så lange hengebroer, sier Strand.

– Vi bør vurdere etappevis utbygging i forhold til penger. Ambisjonen er 110 kilometer i timen på hele strekningen for å oppnå de regionale virkningene, og å få ned reisetiden mellom de tre byene. I tillegg gir det god arbeidsmarkedseffekt som næringslivet vil dra nytte av.

Strand tenker at det er naturlig at et så stort prosjekt som E39 Ålesund - Molde kommer i etapper i NTP. Møreaksen er en naturlig start, siden fjordkryssinga har kommet så langt i planlegging.

– Vi er mye tryggere på tallene nå enn vi var i 2011, fastslår Strand.

– Møreaksen ser ikke ut til å være med i første del av NTP 2018 - 2029. Kan vi risikere at prosjektet blir enda dyrere med venting?

– Vi ser at anleggsprisene de siste årene har økt mye mer enn konsumprisindeksen. Det er ikke gitt at det er lønnsomt å vente. Dette har med anleggsbransjen og konjunkturene å gjøre. Om vi ser på totalsummen for Ålesund - Molde, føler jeg det er noe å hente mellom Vik og Moa, sier Strand.

Nasjonal transportplan

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bekrefter overfor smp.no torsdag at prisen på både Hafast og Møreaksen må betydelig ned før de blir prioritert i transportplanen.

– På både Hafast, Møreaksen og Hordfast (E39 fra Stord til fastlandet) må vi gjøre en jobb for å få kostnadene ned. Slik som Hordfast, når vi ser firetallet først, og du vet det kommer et siffer bak før komma, ja da har vi et problem. Klarer vi kutte kostnadene med 10, 20 eller 30 prosent frigjør du så vanvittig mye penger at det er verdt å bruke tid på det, sa Solvik-Olsen til smp.no i dag.

Solvik-Olsen vil ikke svare på om Møreaksen eller Hafast blir nevnt i siste halvdel av NTP, altså mellom 2024 - 2029.

Før påske skal hele planen for 2018 - 2029 presenteres, og det er lite sannsynlig at Møreaksen er inne i første seksårsperiode.

Ikke interessert

Prosjektleder for Møreaksen (kryssing av Romsdalsfjorden), Harald Inge Johnsen, var ikke interessert i å snakke med Sunnmørsposten torsdag ettermiddag.