– De to prosjektene vil  spise så mye av et samferdselsbudsjett at jeg tror mange andre vil bli misfornøyd om de blir vedtatt med den kostnaden de har i dag, sier Solvik-Olsen til smp.no.

De siste kalkylene fra vegvesenet tilsier at Hafast og Møreaksen begge har en prislapp i størrelsesorden 40 milliarder kroner.

– Møreaksen er ikke et frittstående prosjekt slik jeg ser det. Det er noe som henger sammen med hvordan vi tenker Hafast, påpeker han.

Solvik-Olsen varsler at det vil settes i gang et arbeid med å få ned kostnadene på flere av de store fjordkrysningsprosjektene på E39.

– På både Hafast, Møreaksen og Hordfast (E39 fra Stord til fastlandet) må vi gjøre en jobb for å få kostnadene ned. Slik som Hordfast, når vi ser firetallet først, og du vet det kommer et siffer bak før komma, ja da har vi et problem. Klarer vi kutte kostnadene med 10, 20 eller 30 prosent frigjør du så vanvittig mye penger at det er verdt å bruke tid på det, sier Solvik-Olsen.

Statsminister Erna Solberg sto sammen med Solvik-Olsen i Bergen sist tirsdag og garanterte at Hordfast, som nå har en prislapp på 43 milliarder kroner, vil bli realisert innenfor rammene av den nye transportplanen.

En slik garanti mangler både Hafast og Møreaksen. Solvik-Olsen vil ikke gi den garantien nå.

–  Vi har varslet at for Hordfast skal vi få spaden i jorda i løpet av første periode. Men før vi gjør det må vi finne ut hvordan vi kan se tre-tallet, helst to-tallet først på prosjektet.

– Vil Hafast eller Møreaksen bli nevnt i siste halvdel av planen. Altså for perioden 2024 til 2029?

– Det vil jeg ikke svare på, sier Solvik-Olsen.

– Men i dag bekreftet dere at rammen på transportplanen er på rundt 1000 milliarder kroner. Det var hovedbudskapet sammen med ny togtunnel under Oslo?

– I det vi har presentert i dag er verken Hafast eller Møreaksen med, sier Solvik-Olsen.

–  Betyr det at de to prosjektene må forta en halvering av kostnadene for at de skal med?

– Jeg vil ikke bli sitert på en halvering, men vi ser med glede på at en på nye veger klarer kutte kostnader.

– Det du sier er at Hafast og Møreksen ikke er realiserbare med de kostandene de har i dag?

– Vi skal få det til, det er jeg overbevist om. Vi må bare bruke energi og tid på det.  Ferjefri E39 er svært viktig for meg. Den drømmen står jeg fast på som før.

– Men mye av E39 må komme etter 2030.

– Noe av dette vil komme etter 2030, fastslår Ketil Solvik-Olsen.