Opplagstalla:

Flere leser Sunnmørsposten

Nedgang i opplaget for Sunnmørsposten i fjor, men flere leser avisa. Og for 2017 lover det bra.

Øker Avisene får stadig flere lesere digitalt  Foto: Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB

Nyheter

- Det er svært gledelig at Sunnmørsposten har snudd mangeårig opplagsnedgang, og kan starte 2017 med over 300 flere abonnenter enn året før, sier ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg. 

Tirsdag ble opplagstallene presentert, og for Sunnmørsposten viser de en nedgang på 2,58 prosent for året totalt sett. 

- Årsaken er at oppgangen kom først halvvegs ut i året.  Fra august i fjor har det vært en fin vekst i antall abonnenter, og den fortsetter i år, sier Relling Berg.

Flere lesere


Nordvest Distribusjon og Sevaldsen Bakeri tilbyr:

Brød og avis til frokost

Ferske brødvarer og ferske nyheter levert hjem. Det kan folk på Sunnmøre våkne til fra tirsdag 29. november.

- Tirsdag ble det også presentert nye lesertall fra Forbruker og Media, som viser positiv utvikling for Sunnmørsposten,  fra 99.000 til 101.000 daglige leser.  Lesertallene fordeler seg slik:  63.000 personer leser papiravisa daglig, 57.000 leser den på nett og 37.000 på mobil. Korrigert for dobbeltlesing blir tallet 101.000, sier Relling Berg.

Øker digitalt

Norske mediehus fortsetter å øke salget av digitalabonnementer, men taper flere papirabonnenter, viser tall fra Mediebedriftene.

Mens papiropplaget sank med 7,8 prosent i 2016, økte digitalopplaget med 8,6 prosent. Det rene papiropplaget utgjør nå 24,1 prosent av avisenes opplag og er stadig synkende.

Andelen rene digitalabonnementer mer enn dobler seg for de lokale dagsavisene og utgjør nå 12 prosent av totalopplaget. For de større dagsavisene i byene er nå hvert fjerde abonnement heldigitalt.

90 aviser økte

Av de 228 avisene som er tilsluttet MBL (Mediebedriftenes Landsforbund og LLA (Landslaget for lokalaviser) opplevde 40 prosent en total opplagsframgang i fjor.

-Det er lenge siden jeg har sett såpass mange aviser med opplagsvekst som vi ser i 2016, sa fagsjef Helge Holbæk-Hanssen da han presenterte opplagstallene tirsdag.

Totalopplaget for norske aviser er på 1.950 millioner eksemplarer. Det sank med 1,1 prosent fra 2015 til 2016.

Aftenposten er fortsatt landets desidert største avis med et totalopplag på 210.472. VG må tåle den største tilbakegangen med hele 14 prosent, men er fortsatt nest størst med et totalopplag på 96.988.