Det var ni passasjerer fra cruiseskipet «Britannia» som skulle ut på en sightseeing i Olden den 22. juli 2015, men turen endte fatalt.

I forbindelse med at rib-en skulle passere bølger på den ellers stille fjorden, kom det et rykk i båten som førte til at føreren og to passasjerer ble kastet ut i høg fart.

De to passasjerene slapp uskadd fra ulykken. Føreren ble hentet opp fra fjorden etter relativt kort tid, men ble dagen etterpå erklært død på sjukehus.

Sikkerhetsbrudd

I rapporten fra Statens Havarikommisjon for Transport kommer det fram at det skjedde flere brudd på sikkerhetregler før turen.

Kommisjonen påpeker at båtføreren som mistet livet i ulykken, ikke hadde på seg flytevest og unnlot å feste dødmannsknoppen til seg selv.

Til tross for at føreren hadde gyldig helseerklæring, er det også kommet fram at helsetilstanden, tilsa at han ikke burde kjørt båt denne dagen. I tillegg ble det ikke gitt noen sikkerhetsinstruksjoner før turen.

Fire anbefalinger

Selskapet Briksdal Adventure som arrangerte turen, har gjennomgått sin egen sikkerhet, men Havarikommisjonen mener systemet fortsatt har forbedringspotensial – og ber om ny revidering av dette.

Det blir også påpekt at forhold ved sikkerhetsrutinene trolig medvirket til ulykken.

Rapporten konkluderer videre med at Sjøfartsdirektoratet bør skaffe seg oversikt over rib-er til 12 eller færre personer, som drives i næringsvirksomhet – og innfører tiltak for å kontrollere at virksomheten driver innenfor gjeldende regelverk.

Til sist mener kommisjonen at helsepersonelloven bør endres slik at sjøfolk er inkludert i meldeplikten.

Det er kommet fram at helsetilstanden til båtføreren hadde endret seg siden siste helseerklæring, og at dette kan ha vært medvirkende til at ulykken skjedde.

Opplysningene om helsetilstanden hans var kjent for både fastlege og spesialistlege. Disse har imidlertid ikke tillatelse til å gå videre til sjømannslegen med opplysninger om at en sjømann ikke oppfyller helsekravene.