Situasjonen førte til at både redningsskøyta «Simrad Buholmen» og et Seaking redningshelikopter ble kalt ut for å bistå.

– Mannskapet begynte umiddelbart å pumpe inn ballast på motsatt side for å rette opp slagsiden som kom av forskyvningen i lasten, forteller båtfører Kristoffer Christiansen om bord på redningsskøyta til smp.no onsdag formiddag.

Takket være rett manøver fra mannskapet fikk de kontroll til tross for at det var grov sjø og blåste opp til full storm.

– Ikke skjedd med skipstunnel

Ifølge mannskapet på redningsskøyta ble det aldri riktig dramatisk. Redningshelikopteret ble raskt «dimittert», mens redningsskøyta eskorterte frakteskipet til Måløy.

– Situasjonen løste seg greit og det var aldri noen fare for at skipet skulle gå rundt. Så lenge folk forholder seg rolig og tenker over hva de bør gjøre, så pleier det går bra, sier Christiansen.

(saken fortsetter under)

– Hadde skipstunnelen vært på plass, ville aldri dette skjedd. Skipet ville ikke vært i en slik posisjon hvor det ble utsatt for slike bølger som det var her i går, forteller Christiansen.

Nylig ble det kjent at prosjektet ligger inne i den kommende transportplanen regjeringen legger fram i løpet av våren.

Se video: Slik blir skipstunnelen

Les siste saker om Stad skipstunnel

Slagside på 15-20 prosent

Skipperen om bord forteller til NRK Sogn og Fjordane at det opplevdes som ubehagelig med en gang og at det tok en halvtimes tid å få kontroll over situasjonen.

Han medgir at det var krevende værforhold på strekningen.

– Vi skulle over Stadhavet og var klar over at det var dårlig vær, men vi hadde kontakt med båter som kom andre vegen, så då fant vi ut at vi skulle forsøke. Rundt kl. 22.30 fikk vi sjø i sida på båten, som gjorde at deler av lasten flyttet på seg. Det førte til ei slagside på 15 til 20 prosent, sier kaptein Marvin Sørensen om bord på MS Nyksund til kanalen.

Onsdag stod det bra til med mannskapet etter en natts søvn og en god frokost.