Møtet tirsdag er på kontoret til parlamentarisk leder i Frp, Harald Tom Nesvik. Oskar Grimstad og folk fra Høyre skal være med på møtet.

- Stig vil orientere om de erfaringen han har hatt med Giek. For oss er det viktig å få dette direkte fra den det gjelder og ikke bare via oppslag i media, sier Grimstad.

Det er Giek selv som har bedt om et møte med næringskomiteen. Komiteen har nå bestemt at møtet blir torsdag.

- Dersom Remøy i møtet med oss bekrefter det samme som har kommet fram i media, vurdere jeg det som en svært alvorlig sak for Giek, sier Grimstad.

Murret

Giek (Garantiinstituttet for eksportkreditt) har spilt en nøkkelrolle i finansiering av offshore supply flåten. I krisen som nå utspiller seg i bransjen spiller Giek også en nøkkelrolle i refinansieringen av gjeldstynga rederi.

Det har lenge murret blant rederne på Sunnmøre over de posisjonen Giek har tatt i disse kompliserte finansielle operasjonen. Det som fikk begeret til å flyte over for flere, var da Giek gikk sammen med DnB og Nordea og tvang Farstad Shipping inne som en del av det Aker/Røkke kontrollerte Solstad Offshore. Det til tross for at et lokale investorer, med Åge Remøy i spissen, la på bordet samme kontantbeløp som Aker.

- Jeg stiller meg undrende til den rollen Nistad og Giek har tatt i prosessen med refinansiering av offshore supply-rederiene, sa Remøy, og viste til at han var kjent med at Giek-direktør Wenche Nistad personlig hadde ringt til investorer og advart dem mot å investere penger i Remøys rederi Olympic Shipping.

Etter det vi er kjent med, var det Karsten Sævik i Remøy Shipping som fikk telefonen fra Nistad. Han ville gå inn med rundt 100 millioner kroner i Olympic, noe Giek og Nistad ikke var enige i.

- Jeg er i tvil om måten Wenche Nistad i Giek opptrer på er i tråd med det mandatet hun har. Det heter at Giek skal være med å bidra til lokal verdiskapning, og at det skal skapes arbeidsplasser lokalt. Når en ser måten de går fram på i forhold til offshore supply-rederiene, er jeg slett ikke sikker på om det er tilfelle, sa Remøy til Sunnmørsposten da dette ble kjent.

På tomannshånd

Mæland bekreftet selv overfor Sunnmørsposten at hun har hatt et møte på tomannshånd med Stig Remøy.

– Jeg har hatt møter både med Remøy og med Giek. Jeg kan ikke gå inn i enkeltsaker, men om det er mulig ønsker vi fortsatt et lokalt eierskap til denne flåten. Går ikke det, er et fortsatt nasjonalt eierskap viktig for oss, sa Mæland til Sunnmørsposten da vi spurte om hun hadde hatt møter med Herøy-rederen.

– Jeg hadde et godt og konstruktivt møte med næringsministeren, og jeg er glad for at Regjeringen i sin nye havstrategi har sagt at de skal foreta en evaluering av Giek, var Remøys egen kommentar til møtet.

Nå går denne saken inn i en ny fase. I morgen skal Stig Remøy gi sin versjon til utvalgte stortingspolitikere. Torsdag skal Giek gi sin versjon til næringskomiteen.