Mens fylket har seks prosent av befolkningen i landet, er det kun 3,3 prosent av de statlige milliardene i Nasjonal Transportplan for perioden fram til 2023 som går til fylket.

Mens Møre og Romsdal får 4,4 milliarder de neste seks årene, får et fylke som Østfold, med omtrent samme befolkning, over 15 milliarder. Buskerud får 20 milliarder, Hedmark 9,5 milliarder, Nordland 10 milliarder og Hordaland 20 milliarder de neste seks årene.

– Vi er det glemte fylket, fastslår Aps Else-May Botten.

Til sammenligning får Sogn og Fjordane med sine 110.000 innbyggere 2,5 milliarder til veg, pluss 1,5 milliard til skipstunnel.

Store tall

Billion Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil bruke 1.000 milliarder til samferdsel de neste 12 årene.

Transportplanen dreier seg om alt fra veger og jernbane til flyplasser, havner og farleder. I den nye planen skal det brukes totalt litt over 1000 milliarder. 430 milliarder fram til og med 2023 og 570 milliarder videre fram til 2030.

Inne i disse beløpene ligger det finansiering av allerede vedtatte prosjekt som i dag blir bygget, og det ligger penger til løpende drift og vedlikehold.

– Beløpene er surrealistisk store for mange folk, påpekte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han presenterte planen.

Friske penger

Det som gjenstår som «friske» penger som skal gå til helt nye prosjekt, er 142 milliarder i perioden fram til og med 2023. Fra denne potten får Møre og Romsdal 4,4 milliarder, noe som er kun 3,3 prosent av totalen.

– Jeg synes dette er skuffende. Og da må vi huske på at regjeringen heller ikke har levert til fylket de siste fire årene. På spørsmål fra meg til samferdselsminister fikk jeg som svar at det fra 2013 til 2017 var to prosjekt. 270 millioner til Tingvoll-Meisingset og ni millioner til innseiling til Ålesund. Det er alt for hele den perioden, sier Botten.

Nordmøre vinneren

Ser en på vegprosjektene på fylkesnivå er det Nordmøre som er den store vinneren, mens Sunnmøre er den klare taperen. Prosjektet Tingvoll-Meisingset er under bygging, mens E39 prosjektet Betna-Stormyra til 2,2 milliarder skal igangsettes de neste seks årene. Så skal det brukes 1,4 milliard på E136 i Romsdalen, mens Sunnmøre må nøye seg med krabbefelt på Ørskog-fjellet og 200 millioner til ny innfartsveg til Ålesund.

Forklaringen på hvorfor Møre og Romsdal kommer så dårlig ut synes ganske åpenbar. Fylket har nesten ikke jernbane. Raumabanen får ikke penger. Fylket har ingen storbyer, og en har ikke lykkes med å få en eneste av fjordkrysningene på E39 inn på de første seks årene av planen. Det gjør fylket til en av taperne i den rekordstore transportplanen.

I planen er det jernbanen og de store byene som er vinnerne. I de neste seks årene skal det i alt brukes 56 milliarder til helt nye vegprosjekt, mens det skal brukes 79 milliarder til nye jernbaneprosjekt. I tillegg skal staten bruke 14 milliarder til kollektivtiltak i Oslo.

I tidligere transportplaner har en forsøkt å kompensere fylker uten jernbane ved å gi mer penger til vegprosjekt. Det synes det som at den sittende regjeringen har gått bort fra.

Bomrekord

I planen setter også regjeringen ny rekord i bompengeinnkreving. I alt må bilistene ut med 130 milliarder i bompenger for å få gjennomført alle prosjektene.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) medga på pressekonferansen tirsdag at han helst hadde erstattet alle bompengene i transportplanen med oljekroner. Han gleder seg over at bompengeandelen går ned med om lag 4 prosentpoeng til 20 prosent.

– De kommende tolv årene vil gjennomsnittlig bompengenivå per år være lavere enn forrige transportplan la opp til, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil bruke 1.000 milliarder til samferdsel de neste 12 årene. Foto: svein aam