Årets sene påske gjør at flere trolig ser mot sjøen fremfor fjellet. Etter noen dager med båtpuss legger mange ut på årets første båttur, noe Redningsselskapet merker godt, skriver de i ei pressemelding.

De fleste oppdragene i påska handler tradisjonelt sett om morkne slanger, dieseldyr og lekkasjer. Dieseldyr er geleaktige alger og sopp som faktisk lever i dieseltanken. Når dette kommer inn i filtrene kan det bety stopp, ifølge Redningsselskapet.

Redningsselskapets oppdrag i påska skyldes nesten utelukkende manglende vedlikehold av båt og motor, mener de.

På Nordvestlandet er redningskøyta «RS 154 Det Norske Veritas II» (eller «DNVII») i beredskap for alle båtfolk fra og med Hustavika til og med Stadt.

Den er frivillig bemannet av Redningselskapet i Ålesund, opplyser Johan Skylstad, som er operativ leder i RSRK Ålesund.

Han opplyser at «RS Maersk» og «RSRK Aukra» er ute av drift så «DNVII» deler på beredskapen sammen med den profesjonelle redningsskøyta «RS Idar Ulstein».

Skylstad har følgende huskeliste for folk som skal på båttur:

  • Problemer kan formidles til oss via Florø Radio VHF kanal 16 eller på telefon 120 om det er en situasjon som kan utvikle seg (drift, lekkasje o.s.v.)

  • Ellers har vi medlemsservice på 02016 for mindre akutte problem.

  • Redningsvester, VHF, anker/dregg og annet sikkerhetsutstyr kontrolleres.

  • Ekstra viftereim, filter og impeller.  Dette er det vi ser som mest typiske som skaper problem tidlig i båtsesongen utenom tau og annet i propellen.

  • Sjekk også at medlemskap er betalt, at VHF er lisensiert og satt opp riktig og at forsikringer i orden.