De tre som skrev brevet Sunnmørsposten har fått tilgang til, var Svinø Entreprenør AS, Blindheim Maskin og Transport AS og Ufo Entreprenør AS. Disse tre hadde en såkalt rammeavtale om graving og massetransport med kommunen, men hadde registrert at det også ble gjort bestillinger hos firma som ikke var med i denne avtalen. Entreprenørene listet opp hvilke andre firma dete gjaldt,  og øverst på lista står OK Entreprenør AS som ifølge brevet hadde flere maskiner i arbeid på Bingsa avfallsplass. Det samme hadde de på slutten av 2014.

"Mindre avvik"

Innkjøpssjefen kaller inn til et møte den 25. februar på rådhuset der saken blir drøftet, og den  7. mars sender Indrevåg ut en mail som blant annet går til virksomhetslederne for veg, anlegg og park, vann, avløp og renovasjon og teamlederen på Bingsa. Der skriver han at manglende bruk av rammeavtalen er uheldig av flere årsaker, og trekker blant annet fram at kommunen kan få dårlig omdømme i bransjen hvis inngåtte avtaler ikke overholdes.

Under radaren

– Men det ser ut til at dere fikk kjennskap til dette i februar i 2015?

– Disse tre entreprenørene hadde en rammeavtale med kommunen på graving og massetransport. I konkurransegrunnlaget for avtalen står det at «Bingsa Næring er et særlig graveobjekt. De kan benytte denne avtalen i den grad dette vurderes hensiktsmessig, men står fritt til også å få dekket sine behov for slike tjenester utenom denne avtalen». At det i et felles brev fra de tre entreprenørene står at OK Entreprenør har oppdrag på Bingsa, betyr ikke at jeg burde koblet dette med at denne entreprenøren ikke hadde avtale med Bingsa, sier Jonny Rune Indrevåg.

Han mener at brevet heller ikke ga grunnlag for nærmere undersøkelser.

Kalte inn til møte

I den samme eposten presiserer også innkjøpssjefen at avtaleleverandørene skal kontaktes før andre blir engasjert.

Bekrefter

Oddgeir Svinø i Svinø Entreprenør AS og  og Jan Aage Blindheim i Blindheim Maskin og Transport AS bekrefter at de sammen med Ufo Entreprenør AS sendte brevet til kommunen i 2015 etter å ha registrert at kommunen bestilte oppdrag hos andre som ikke var med i avtalen. Per Salen var ikke daglig leder i Ufo i 2015, og kan derfor ikke uttale seg om bakgrunnen for at brevet ble sendt.

- For mye pepper til OK

– Slik jeg forstår det har de bare tatt på seg en jobb, og for noen år siden var forholdene i bransjen litt annerledes en i dag. Skriftlige kontrakter var ikke alltid like vanlige. Vi hadde for eksempel en avtale med vannverket om å rykke ut når det ble meldt om rørbrudd. Men det fantes ingen skriftlig kontrakt. Jeg understreker at dette var for mange år siden. Nå er det mye mer på stell.

– Hvordan ville du ha reagert på å få oppdrag for flere millioner kroner uten at det fantes en skriftlig kontrakt?

– Jeg ville nok ha stussa, sier Oddgeir Svinø.

Hard konkurranse

Jan Aage Blindheim bekrefter at også hans firma sammen med Svinø og Ufo ble enige om å si i fra til kommunen da de registrerte at andre fikk oppdrag som de selv ikke hadde fått noen henvendelse om.

– En avtale med kommunen er viktig for et firma i vår bransje der konkurransen er knallhard, sier Blindheim. For å komme i betraktning i en anbudsrunde, må vi tilfredsstille flere krav bl.a. til maskiner som kanskje må kjøpes inn. Da er det selvsagt viktig for oss at maskinene også blir brukt.

Blindheim er enig med sin kollega Oddgeir Svinø som mener OK Entreprenør har kommet i et ufortjent dårlig lys.

Rammeavtalen mellom kommunen, Blindheim, Svinø og Ufo har nå gått ut, og fristen for å levere inn nytt anbud er satt til midten av neste måned.