Kanskje tilfeldig - kanskje ikke.

- Om en legger på en meter slik at den blir større en Per og Pål sin er nok litt viktig i dette segmentet her, sier direktør Svein Rune Gjerde i Marin Teknikk.

De har stått bak designet til to superyachter bygget på Kleven til  milliardæren Graeme Hart fra New Zealand. De to båtene var riktignok en god del kortere, nærmere bestemt 107 og 116 meter.

Gjerde sier at den nye trenden innenfor superyachter er tøffere ekspedisjonsskip som tåler mer vær og vind.

- Det er blitt fokus på båter som kan gå inn i tøffere områder og der både båt og passasjerer kan takle det, påpeker Gjerde.

Han ser klare designtrekk i retning av yacht på Røkkes nye superbåt.

- Jeg kjenner ikke dette prosjektet fra annet enn omtale i mediene, men en kan se flere elementer av yacht ut fra bildene av båten, påpeker Gjerde.

Og det er ikke smågutter Røkke nå utkonkurrerer på lengde. Ifølge nettstedet boatinternational.com sier ryktene at "Azzam" ble bygget til medlemmer av kongefamilien i Abu Dhabi. Den er innredet i fransk emperiestil og utstyrt med to svære vannjett som skyver den digre båten opp i en imponerende toppfart på 31,5 knop. Skuta er forøvrig 17,5 meter lengre enn Chelsea-eier Roman Abramovich’s Eclipse.

181 meter

Farten er det nok tvilsomt om Røkkes nye superbåt kan matche, men på en rekke andre områder overgår den det som den kongelige Abu Dhabi yachten kan by på.

Forskningsyachten blir 181 meter langt og skal være ferdig sommeren 2020. Skipet skal ha utstyr til å kunne foreta målinger både i atmosfæren og ned til 6.000 meters dyp. Den hart plass til 30 containerer på dekket som kan brukes av forskerer og den skal kunne suge opp og brenne plastsøppel som det kommer over på sin ferd. Skroget skal bygges i Romania mens den skal utrustes  ved Vard Brattvåg. Prisen er ikke kjent.

– Vi skal bygge en båt verden ikke har sett maken til, sier Hege Akselvoll, kommunikasjonsansvarlig i Vard.

Selve designet er blitt til hos Vard Design AS på Skansekaia. Den kjente norske, monacobaserte yachtdesigneren Espen Øino, har også hatt en finger med i utformingen av båten, som etter planen skal drive forskning i fire måneder i året for deretter fungere som yacht som dels skal brukes av Røkke selv og dels skal leies ut.

Reverie

Kjell Inge Røkke er ikke ukjent med store yachter. I 2001 vakte det voldsom oppsikt da han fikk bygget den 70 meter lange  Reverie i Italia. Den mørkeblå superyachten var den gang inne på topp 10-listen over verdens største. Men økonomiske opp og nedturer gjorde at Røkke solgte den noen år senere, for så i 2011 bygge en nye seilyacht som han fortsatt disponerer. Denne gangen kombinerer han forskning og yacht og havner på topp av lista når en kommer til størrelse.