– Det er knapt, men i min alder har vi ikke god tid, smiler Per Sævik (76).

Det er seks måneder siden han gjennom selskapet Havilafjord kjøpte seg opp i Fjord1 gjennom kjøp og opsjon på de 59 prosent av aksjene i selskapet som var eid av Sogn og Fjordane fylkeskommune.

Når Sævik nå tar selskapet på børs er verdien mer enn doblet. Investorene som nå har sagt seg villige til å betale knapt 1,5 milliarder for 49 prosent av selskapet, betaler litt mer enn hva Sævik betalte for hele ferjerederiet.

– Er du fornøyd?

– Det er i underkant av det vi i utgangspunktet gikk ut med i tegningsrunden, men ser vi på hva vi har betalt i kostpris, 350 millioner for aksjene Møre og Romsdal og 1065 millioner for aksjene til Sogn og Fjordane, så er vi fornøyd, konstaterer Sævik.

Rekordresultat

Fra å tape penger i 2012 har Fjord1 vist kraftig forbedret resultat og går i dag så de suser. I 2016 fikk rederiet et rekordresultat på 504 millioner kroner før skatt.

Havilafjord har sendt folk til New York, Boston, London Stockholm, Helsinki, København, Bergen og Oslo, for å selge Fjord1 inn til investorene. De har åpenbart likt det de fikk se.

– Vi har en god spredning på dem som har tegnet seg. Det er både norske og utenlandske investorer og det er ingen store dominerende, påpeker Sævik.

Den store dominerende er han selv gjennom Havilafjord som sitter igjen med 51 prosent av aksjene. De har Sævik tenkt å beholde lenge.

– Da vi kjøpte fra fylkeskommunen sa vi at vi ønsket å gå på børs og at vi selv var en langsiktig eier. Det har jeg tenkt å stå ved. Fjord1 er en stor arbeidsplass og et rederi som trenger en langsiktig seriøs eier, om ikke blir et såpass lite selskap som Fjord1 spist til frokost av børsen.

Snuser på Hurtigruta

Men det trenger ikke stoppe med børsnotering. Sævik har flere planer for Fjord1. Fra 1. januar 2021 skal staten ha på plass en ny avtale for drift av Hurtigruten.

Den er Sævik interessert i, men vil ikke være veldig konkret med hvilke planer han har.

– Jeg mener det ikke er unaturlig for Fjord1 å se at Hurtigruta kan være spennende, sier Sævik.

Mye mer konkret vil han ikke være. De har ennå lang tid på seg å regne på dette. I dag betjenes Hurtigruta av store skip. Å bygge så mange nye skip er et betydelig løft. En mulighet her er at Samferdselsdepartementet velger å dele opp konsesjonen i mindre biter for på den måten få større konkurranse mellom mulige nye aktører.

– Turistnæringen er en vekstnæring. Når du ser på tallet på turister som nå kommer fra Asia, så er muligheten store, konstater Sævik.