Kraftig resultatforbedring i Polaris

Polaris Media tredoblet resultatet sitt til 22 millioner kroner i første kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

Direktør Administrerende direktør Per Axel Koch i Polaris Media kan glede seg over vekst inntektene og flere abonnenter.   Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Års- og kvartalsresultatet til Polaris Media

Nøkkeltall fra Polaris Medias resultatregnskap for første kvartal 2017. Tall fra første kvartal 2016 i parentes.

* Driftsinntekter: 373 millioner kroner (376 millioner kroner)

* Driftsresultat (EBITDA): 22 millioner kroner (7 millioner kroner)

 

* Resultat før skatt: -1,4 millioner kroner (-16,6 millioner kroner)

Nyheter

– I første kvartal 2017 fortsetter den positive utviklingen fra fjerde kvartal, og konsernet kan vise til betydelig resultatfremgang som følge av god vekst innen abonnementsinntektene og trykkinntektene, noe bedre utvikling innen annonseinntektene, og god effekt av kostnadstiltak, heter det i en pressemelding fra selskapet onsdag ettermiddag.

Abonnementsinntektene økte med 6 prosent i første kvartal. Antall abonnenter vokste 3 prosent, og utviklingen drives av at konsernet har en vekst på 95 prosent innen abonnenter som kun bruker de digitale abonnementsproduktene. Polaris Media har opprettet en egen enhet som skal styrke abonnementssalget i konsernet ytterligere.

Annonseinntektene gikk ned 9 prosent i første kvartal, men det er en noe mindre nedgang i annonseinntektene enn i 2016. Papirbaserte annonseinntekter ble redusert med 11 prosent, og digitale annonseinntekter falt med 4 prosent.

Konsernet opplyser i en børsmelding at de er godt i gang med arbeidet knyttet til etableringen av en ny nasjonal digital annonseplattform i samarbeid med Schibsted. I løpet av andre kvartal vil samtlige mediehus i Polaris Media være på samme annonseplattform.

Sunnmørsposten Sunnmørsposten er en av avisene som eies av Polaris-konsernet. Her er ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg  Foto: Arkivfoto