Fredag signerte Fjord 1 AS og fylkeskommunen kontrakten som sikrer selskapet drifta av de to ferjesambandene fram til 2030.

I dag er det Norled som opererer på Hareid-Sulesund. Fjord1 tar over fra 1. januar 2019. På Sykkylven-Magerholm fortsetter Fjord1, men den nye kontrakten starter opp i 2020. Tildelingen ble kjent tidligere i år, men fredag kom signaturene på papiret - og selskapet presenterte blant annet illustrasjoner av ferjene.

Nye ferjer

Kontrakten innebærer en «omfattende reduksjon av CO2-utslipp og bruk av fossilt brensel», skriver fylket i pressemeldinga. Det skal bygges fem nye elektriske plug-in ferjer med det fylket kaller "en svært høy hybridiseringsgrad".

Møre og Romsdal får støtte fra Enova for å dekke de ekstra kostnadene på grunn av miljøkravene.

Miljøorganisasjonen Bellona har derimot tidligere gått ut og kritisert fylket for å legge for lite vekt på miljø i ferjeanbudet.

Hvert 20 minutt

Det er satt minstekrav om fem nye ferjer: Tre ferjer med kapasitet til 120 biler på Hareid-Sulesund, og to med kapasitet på 120 biler på Sykkylven-Magerholm.

– I kontrakta ligger det også at det skal være 20 minutt-frekvenser på begge samband i kjernetida, universelt utforma fartøy og at reserveferja ikke skal være eldre enn ti år, sier samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune i pressemeldinga.

Tilbake etter 19 år

Fjord1 er glad for kontrakta og ser fram til å ta fatt på å operere de nye ferjene, sier direktør Dagfinn Neteland i Fjord1 AS i pressemeldinga.

– Særlig er det gledelig at vi etter 19 år kommer tilbake på Hareid-Sulesund, sier han.