– Det har ikke vært et slikt byggeprogram for russiske redere siden Sovjet-tiden da de hadde store byggeprogram. Nå har disse båtene nådd en snittalder på 35 år. Behovet for nybygg er sterkt til stede. Vi ser tegn på at det også kan bli snakk om bygging i Norge, sier han.

21 fiskefartøy

Skipsteknisk har inngått avtaler med Russian Fishery Company i Moskva som omfatter åtte båter, kontrakter for fire båter som Arkhangelsk Trawl Fleet i Arkhangelsk skal ha, kontrakter for to båter til FOR Group i St. Petersburg, og til en båt for Collective Farms Andeg i Murmansk, samt kontrakter som omfatter to båter for Nord Pilgrim i Murmansk.

I tillegg kommer kontrakter for fire fiskebåter til en ikke-navngitt klient, ifølge Straume og adm.dir. Hans Ove Holmøy.

Mesteparten bygges i Russland

– Hovedtyngden av byggingen av disse båtene vil foregå ved russiske verft i Østersjø-regionen med Vyborg Shipyard som det førende byggeverftet. Samtidig anser vi det som sannsynlig at et visst antall av skipene kan bli bygget ved verft i Norge eller Europa, sier Straume.

(saken fortsetter under)

Kontraktene mot Russland har ålesundsfirmaet hanket inn de siste par årene.

– Vi anser kontraktene vi her har oppnådd som et resultat av systematisk, langsiktig satsing i det russiske markedet de siste 15 årene, sier Straume og Holmøy.

Fredag formiddag er ålesundsfirmaet midt oppe i prosjektoppfølgingsmøte på de første fire søsterskipene til Arkhangelsk Trawl Fleet som blir 86 meter lange fabrikktrålere.

– De er berømt i Russland

– They are famous in Russia, sier Andrey L. Popov om Skipsteknisk. Popov er verftsdirektør ved Vyborg Shipyard som bygger fiskefartøyet.

Med i forhandlingene på russisk side er også prosjektleder ved samme skipsverft, Dmitrij Koval og prosjektleder Alexandr Uzkiy som representerer en annen kunde. På oppdragssiden sitter Nikolay Nazarenko som er teknisk direktør for North West Fishing Consortium.

– Vi er nummer én i Russland, forteller Nazarenko før forhandlingen fortsetter.

(saken fortsetter under)

Ringvirkninger lokalt

En del av kontraktene som er inngått av Skipsteknisk får lokale ringvirkninger.

– Til fiskebåten til Arkhangelsk Trawl Fleet er det mye arbeid som skal utføres fra andre firma i Møre og Romsdal. Blant annet en fabrikk fra Steel-X AS i Skarbøvika, forteller Straume.

Holmøy opplyser at Skipsteknisk på sin side har økt staben med 4–5 personer så langt i år. Det kan bli flere.

Fulle ordrebøker i russiske verft

– Russiske verft har fulle ordrebøker. Den manglende evnen til å levere gjør at vi forventer at ordre om å bygge vil tilflyte verft utenfor Russland også, sier Straume.

Med det lange kjennskapet Russland har til Norge forventer både han og Holmøy at det skal bli noe her til lands. Russerne har stor respekt for norsk skipsteknologi, sier de. Samtidig som de er fullt klar over konkurranse fra andre.

Straume forteller at Russian Fishery Company er den største kvoteholderen i Russland med en kvote på 300.000 tonn Alaska pollock. Her har for øvrig Skipsteknisk kontrakt som strekker seg over flere år.

Må gå til utlandet for å bygge

– Russerne står foran tildelinger av nye kvoter. De har hatt 10 års kvoter. Nå er det kanskje snakk om å øke til 15 år. Russisk politikk er at den totale kvoten for russisk fiskerisektor skal tas ut og at en samtidig premierer de som bygger nytt. Subsidieprogram skal også sikre russiske arbeidsplasser. Derfor er det også et stort trøkk på russiske verft.

Når kvoter på et bestemt antall tusen tonn skal fordeles må det derfor forventes at en går til utlandet for å få bygget en del av båtene sine. Den russiske fiskeriflåten har bygd seg opp en solid kapital som gjør dem i stand til å løfte dyre prosjekt, sier Straume.