Ifølge smp.no sine måleverktøy hadde videoen av at fjorårets Slinningsbål veltet over 300.000 sidevisninger og 130.000 unike brukere. Seere fra Asia til Nord-Amerika fulgte begivenheten.

– Ålesund har unike båltradisjoner. I fjor ble det satt verdensrekord, så i år tenker vi å framheve sankthans-tradisjoner på Sunnmøre på flere måter, sier ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg.

Årets Slinningsbål blir tent lørdag 24. juni.

Verdensrekord

Guinness World Records godkjente i fjor Slinningsbålet som verdens høyeste med sine utrolige 47,39 meter. Årets bål blir neppe like høyt, men Relling Berg ser fram til årets sending.

– 24. juni kommer vi til å ha et samarbeid med Bypatrioten om en TV-sending fra bålmiljøet. Sunnmørsposten er opptatt av å dekke det som skjer på hele Sunnmøre, så i dagene før vil vi ha sankthans som tema, forteller redaktøren.

Se historien om verdens høyeste bål i video til høyre (under om du leser på mobil)

(saken fortsetter under)

Det kom fram mange gode historier med boka til Roger Engvik og Harald Grytten om båltradisjoner i fjor.

Relling Berg sier avisa gjerne tar imot flere innspill, bilder, videoer og gode historier fra hele Sunnmøre.

– Målet er å løfte fram båltradisjonene, som spesielt har vært sterke i Ålesund, slik at disse kan leve videre, sier hun.

– Godt samarbeid

Trine Klemetsen i Bypatrioten sier at for dem handler prosjektet om å få så mange som mulig til å dra i samme retning.

– Vi la et veldig godt grunnlag for det i fjor i samarbeid med den fantastiske bålgjengen på Slinningen og næringslivet som viser seg å være veldig gode støttespillere når det gjelder. Det ble verdensrekord. Nå handler det om å holde bålet varmt og det skal vi gjøre ved hjelp av et bredt samarbeid både med Sunnmørsposten og aktører i sentrum, sier hun.

Klemetsen mener man nå har mulighet til å gjøre sankthanshelga i Ålesund til noe virkelig unikt.

– En styrka opplevelse for oss som bor her og ikke minst kan det være med på å gjøre oss enda mer attraktiv for alle som ønsker å besøke oss. Ett samla produkt står sterkere når det markedsføres og prosjekteres under ett og utføres av mange, sier hun.

Samarbeid

TV-sendingen er under planlegging, men her vil folkelivet skildres og dokumenteres.

Bypatrioten hadde selv en populær sending i fjor, og Relling Berg mener det vil være en styrke for seerne at man nå går sammen.

– Interessen og etterspørselen i fjor var stor. Det vil være til det beste for leserne at vi samarbeider, i stedet for å stå ved siden av hverandre. Dermed kan vi lage noe som blir enda bedre, mener hun, og legger til at sendingen kan gi innflyttere og nye folk kjennskap til sankthans, slik at enda flere kan bli med på en inkluderende fest.

Ikke redaksjonelt samarbeid

Redaktøren er opptatt av at det utover TV-sendingen ikke skal være et redaksjonelt samarbeid med Bypatrioten.

– Men vi kommer til å ha et markedsmessig samarbeid, sier hun.

Bypatrioten har for øvrig tatt på seg å arrangere sankthansfeiring i Volsdalen den 23. juni, altså dagen før.