Utåker mener Gjerde bruker alle muligheter til å kritisere Norled enten det er berettiget eller ikke. Regiondirektøren viser til at Gjerde har uttalt at MF «Ullensvang», som går i sambandet Hareid – Sulesund, «var roten til alt ondt». I mars så nærmet den offentlige anskaffelsen av ferjetjenester seg slutten.

– Gjerde gikk ut i media og ga massiv støtte til Fjord1 og tilsvarende diskreditering av Norled. Hun gikk ut på et tidspunkt da fylket tilrådde at Fjord1 skulle få anbudet. Det følger en karensperiode, og formelt sett var konkurransen fortsatt pågående. Det er tydelig at Gjerde har hatt denne holdningen mot oss hele vegen, sier Utåker.

Han mener det er spesielt at en politisk nestleder i en innkjøpsprosess så tydelig favoriserer én tilbyder.

– Gjerde burde absolutt ha ventet til konkurransen var avsluttet, sier regiondirektøren.

Gjerde: Uenig

– Jeg har ingen agenda mot Norled. Jeg ønsker å ha skikkelige ferjer som tar unna trafikken. Da det var klart at Fjord1 skulle sette inn tre nye ferjer, uttrykte jeg glede over at det under forhandlingen hadde lyktes å få til en kontrakt med tre nye miljøferjer slik vi hadde bestilt i fylkesutvalget. Og det tror jeg alle som reiser i dette sambandet er glade for, sier Gjerde. Hun understreker at hun ikke har noe å gjøre med kontraktsforhandlingene.

– Det er Statens vegvesen som forhandler og samferdselsutvalget som godkjenner. Jeg er fremdeles glad for at vi skal få tre nye ferjer i sambandet – og det til en pris som ikke er avskrekkende. Jeg skal også være glad når «Ullensvang» er borte. Ferja er ustabil, har dårlig komfort og trange trapper. For mange er det også vanskelig å skulle kjøre under dekk. Noen passer på å reise når ikke «Ullensvang» går, påpeker Gjerde.

Utåker i Norled reagerer også på at Gjerde forlangte at Norled måtte «holdes i ørene» etter fylkesutvalget, tirsdag.

– At jeg brukte uttrykket «holdt i ørene» er fremmed for meg. Men jeg sa, og mener, at vi må følge med på dagene ferjesambandet er uten tre ferjer i ukedagene, og reagere hvis det blir kontraktsbrudd, svarer Gjerde.

– Få avvik

Regiondirektør Utåker viser til tall etter at Ullensvang kom tilbake fra rutinemessig vedlikehold i 2016 til tilsvarende periode i år:

Det er gjennomført 8969 avganger av 9026 planlagte, noe som gir en regularitet på 99,4 prosent.

Utåker mener leserne bør vurdere Gjerdes uttalelser opp mot de faktiske tallene.

– Det er flere punkter i kontrakten som hun antyder ikke er oppfylt. Men alt som har skjedd i år er godt innenfor og i henhold til kontrakten.

– Alle utenom 57 avganger har gått etter planen, og av disse 57 avgangene er det noen som skyldes været, sier Utåker.

Han viser til at kontrakten er laget slik at Norled har lov å ha to ferjer i stedet for tre 50 dager i året. Hittil har vi hatt to ferjer ca. 25 ganger. Vi vil være langt under de 50 kontrakten tillater, sier Utåker.

Han mener altså at Norled er på riktig side av kontrakten, og at selskapet har fått gode skussmål fra Statens vegvesen og Møre og Romsdal fylkeskommune på det som går på hvordan kontrakten er fulgt opp.

Mener kritikken er berettiget

Gjerde sier at politikere må følge med på at sambandet blir drevet etter kontrakt og forsvarlig.

– Jeg får daglig henvendelser fra frustrerte passasjerer som nå i tre uker har vært usikre på om de kommer seg på jobb og hjem igjen. Det er klart vi skulle ønske at dette var mer forutsigbart, sier Gjerde.

Hun viser også til tidligere episoder hvor det har vært «spenning» rundt «Ullensvang», hvor biler ikke har blitt sluppet av og ferja har vært ute av drift.

– Det var mange som advarte på forhånd, jeg var en av dem, påpeker Gjerde.

– Henger igjen

Da «Tidesund» ble erstattet av «Ullensvang», så ble det problemer, men Utåker mener situasjonen bedret seg betraktelig etter at den tredje båten ble satt inn i august 2015.

– Da ble summen betraktelig bedre enn før. Hvorfor antipatiene henger igjen, vet jeg ikke. Et kjernepoeng for oss er at det gikk så langt at ansatte ble trakassert på jobb. Vi hadde en sjukemelding på grunn av det. Måten Gjerde holder på fyrer lett opp igjen antipatien, slik at det kan gå ut over de ansatte om bord, mener Utåker.

Gjerde understreker imidlertid at kritikken hennes mot «Ullensvang» ikke har noe med mannskapet om bord å gjøre.

– At Utåker igjen legger skylden på meg for at mannskapet har det trasig, er en ansvarsfraskrivelse som han har gjentatt flere ganger. Jeg har skrytt av mannskapet. De gjør jobben sin. Det er direktøren sitt ansvar at mannskapet har materiell slik at de kan utføre jobben sin på en god måte, og slippe å få ufortjent kritikk. Det har jeg alltid vært klar på, sier Gjerde.

Uenig om kontrakt

Regiondirektør Utåker mener Gjerde sitter i posisjon til å endre på kontrakten. Norled er ikke betalt for å oppfylle hennes private ønsker.

Gjerde sier at det i denne saka ikke er snakk om hennes private ønsker.

– Jeg klarer meg, men jeg er ombud for folket som er avhengig av å komme seg til og fra arbeid når de skal. Jeg vet hva folk mener og hvilke problemer folket har hatt her, svarer Gjerde. Hun sier at det i ettertid av kontrakten ble kjøpt et ekstratilbud med en tredje ferje man betaler 36 millioner i året for.

– Det betyr at vi har hjulpet til. Om ikke den tredje ferja hadde vært der, ville enda flere biler stått igjen. Vi burde aldri akseptert så dårlig materiell, selv om vi ble forsikret om at ferja skulle gå, sier Gjerde.

Gunn Berit Gjerde (V). Foto: Staale Wattø
Regiondirektør Inge A. Utåker. Foto: Petter Sandvik