(Denne saken ble først publisert på rbnett.no.)

LILLESTRØM: De mange aktørene innenfor skipsindustrien i Romsdal er alle representert på Nor-Shipping, som er en av verdens største shippingsmesser.

– Vi har vært gjennom ei stor omstilling, sier kommunikasjonsdirektør Hege Anita Akselvoll i Vard-konsernet, som har ni verft rundt om i verden, deriblant Vard Langsten og Vard Aukra.

Vard leverte offshoreskip på løpende bånd, fram til markedet kollapset som følge av oljenedturen. Nå har Vard lyktes på helt nye marked, og bygger helt andre typer fartøy.

– Vi har gjennom mange år omstilt oss til ulike skipstyper – avhengig av hva markedet har etterspurt. Det gjorde vi også nå, da vi så at endringene begynte å komme i offshore. Vi la en strategi der vi skulle ha fokus på ulike andre typer skip, sier Hege Anita Akselvoll.

Slik skal havet renskes opp: Heder til unge nyskapere på Nor-Shipping

Ekspedisjonscruise

– Vi så at ekspedisjonscruise, energi og havbruk var blant markedene som var i vekst. Vi så allerede første året at vi lyktes med strategien, fikk god ordreinngang og inngikk konstrakter på vel ti milliarder kr i 2016, sier Hege Anita Akselvoll.

– Det betyr at dere har lyktes med omstillinga?

Vard-konsernet har ennå noen offshorefartøy igjen i byggeprogrammet sitt, deriblant to ved Vard Brattvåg og ett som er klart til dåp ved Vard Langsten.

Stor Brunvoll-kontrakt

Brunvoll kunngjorde på Nor-Shipping i går en stor kontrakt til en verdi av oppunder 40 millioner kroner med Ulstein Verft, på levering av en utstyrspakke til ei ny Color Line-ferje. Brunvoll gikk under Nor-Shipping for første gang ut og presenterer seg samlet, etter oppkjøpet av Scana Volda.

– Dette er den første kontrakten vi har vunnet som følge av at vi kan framstå med en helhetlig pakke, og som vi sannsynligvis ikke hadde vunnet om vi hadde framstått hver for oss. Kontrakten bekrefter strategien bak oppkjøpet av Scana Volda, sier adm. direktør Odd Tore Finnøy i Brunvoll AS.

Han forteller at de nå jobber med flere nye prosjekter.

– Vi håper at vi nå skal begynne å høste av oppkjøpet, og få en langsom vekst i omsetninga igjen. Det er målet, sier Odd Tore Finnøy.

– Nor-Shipping er ilddåpen for oss, der vi framstår som en samlet enhet under Brunvoll-varemerket. Alle produkt fra virksomhetene våre i Molde, Volda og Dalen i Telemark presenteres nå under Brunvoll-varemerket, sier Odd Tore Finnøy.

For Brunvoll var det også gledelig at kabelleggingsfartøyet «NKT Victoria», som er bygd ved Kleven i Ulsteinvik, ble kåret til Årets skip 2017 under Nor-Shipping. Brunvoll har levert thrusterne til fartøyet.

Color Line

Kontrakten med Ulstein Verft er den første komplette systemleveransen fra Brunvoll etter oppkjøpet av Scana Volda, som nå heter Brunvoll Volda.

Fartøyet Brunvoll skal levere utstyrspakke til, er den nye såkalte hybrid ro-pax-ferja «Color Line Marine». Utstyret fra Brunvoll skal leveres i april 2018.

Systemleveransen fra Brunvoll består av gir- og propellanlegg, sidethrustere, ror og styremaskin og styresystem.

Miljøvennlig teknologi: To prosjekt i Nordvest fikk støtte – nå deles det ut mer penger

Oshaug med ny teknologi

Oshaug Metall i Molde viser på Nor-Shipping en demomodell av sitt nye konsept for robotisert modellfri forming, Molde-bedriften tar fram i samarbeid med Forskningsrådet og NTNU.

– Vi vil få fullstendig digitalisering av formeprosessen i støperiet, sier adm. direktør Stein Berg Oshaug. En vil da slippe å bruke former i prosessen. Totalt sett anslår Stein Berg Oshaug kostnadsbesparelsen ved den nye teknologien til 25 prosent.

(Denne saken ble først publisert på rbnett.no.)