Stortinget vedtok mandag Nasjonal transportplan for 2018–2029.
For Nordvestlandet sin del inneholder ikke vedtaket noen overraskelser, men følger forslaget som ble lagt fram fra regjeringspartiene sammen med KrF og Venstre i april.
Planen er delt i to femårsperioder og det er kun prosjektene som ligger inne i første planperiode som kan regnes som «sikre».
Om en velger å se E136-utbedringene i Romsdalen som en del av Sunnmøre, er det planer om å bruke om lag 1,9 milliard kroner som kommer Sunnmøre til gode fram til 2023.
Av dette er om lag 1,5 milliarder satt av til utbedringer på E136 i Romsdalen.
Konkrete statlige bevilgninger til veger på Sunnmøre summerer seg til 330 millioner kroner. Det fordeler seg på to prosjekt: E136 Breivika - Lerstad med 200 mill. og krabbefelt over Ørskogfjellet på 130 mill.
(saka fortsetter under)
Taper samferdselskampen Nøgde, trass lite pengar til Sunnmøre
I transportplanen er det vel å merke også lagt inn 1,5 milliarder kroner til Stad skipstunnel i den første perioden fram til 2024. Det er også lagt inn 100 millioner til fiskerihavn i Gjerdsvika og 46 millioner til utbedring i Ålesund havn.
Tabellen viser prosjekter på Sunnmøre og Nordfjord som er inne i transportplanen den kommende tiårsperioden:
Prosjekt | Kostnadsoverslag | Statlige midler 2018-2023 | Statlige midler 2024-2029 | Annen finansiering 2018-2029 |
E39 Ørskogfjellet, krabbefelt | 130 | 130 | ||
E136 Stuguflåten - Rødstøl, krabbefelt | 650 | 650 | ||
E136 Flatmark – Monge – Marstein | 950 | 950 | ||
E136 Breivika - Lerstad | 1 800 | 200 | 200 | 1 400 |
E39 Volda – Furene | 900 | 600 | 300 | |
E39 Vegsund – Breivika | 2 800 | 1 000 | 1 800 | |
E39 Møreaksen, Molde - Ålesund (start) | 37 000 | 6 000 | 2 000 | |
Bypakke Ålesund | 160 | 160 | ||
E39 Skorgedalen, rassikring | 60 | 60 | ||
Innseiling indre Ålesund | 46 | 46 | ||
Gjerdsvika fiskerihavn | 100 | 100 | ||
Fosnavåg fiskerihavn | 102 | 102 | ||
Gjøsund fiskerihavn | 80 | 80 | ||
Stad skipstunnel | 2 700 | 1 500 | 1 200 |