Stortinget vedtok mandag Nasjonal transportplan for 2018–2029.

For Nordvestlandet sin del inneholder ikke vedtaket noen overraskelser, men følger forslaget som ble lagt fram fra regjeringspartiene sammen med KrF og Venstre i april.

Planen er delt i to femårsperioder og det er kun prosjektene som ligger inne i første planperiode som kan regnes som «sikre».

Om en velger å se E136-utbedringene i Romsdalen som en del av Sunnmøre, er det planer om å bruke om lag 1,9 milliard kroner som kommer Sunnmøre til gode fram til 2023.

Av dette er om lag 1,5 milliarder satt av til utbedringer på E136 i Romsdalen.

Konkrete statlige bevilgninger til veger på Sunnmøre summerer seg til 330 millioner kroner. Det fordeler seg på to prosjekt: E136 Breivika - Lerstad med 200 mill. og krabbefelt over Ørskogfjellet på 130 mill.

(saka fortsetter under)

I transportplanen er det vel å merke også lagt inn 1,5 milliarder kroner til Stad skipstunnel i den første perioden fram til 2024. Det er også lagt inn 100 millioner til fiskerihavn i Gjerdsvika og 46 millioner til utbedring i Ålesund havn.

Tabellen viser prosjekter på Sunnmøre og Nordfjord som er inne i transportplanen den kommende tiårsperioden:

ProsjektKostnadsoverslagStatlige midler 2018-2023Statlige midler 2024-2029Annen finansiering 2018-2029
E39 Ørskogfjellet, krabbefelt130130
E136 Stuguflåten - Rødstøl, krabbefelt650650
E136 Flatmark – Monge – Marstein950950
E136 Breivika - Lerstad1 8002002001 400
E39 Volda – Furene900600300
E39 Vegsund – Breivika2 8001 0001 800
E39 Møreaksen, Molde - Ålesund (start)37 0006 0002 000
Bypakke Ålesund160160
E39 Skorgedalen, rassikring6060
Innseiling indre Ålesund4646
Gjerdsvika fiskerihavn100100
Fosnavåg fiskerihavn102102
Gjøsund fiskerihavn8080
Stad skipstunnel2 7001 5001 200