Miljødirektoratet har gitt Ålesund kommune tilsagn på 1,8 mill. kroner for miljøprosjektet «Til fots eller på sykkel i jugendbyen». Det innebærer fjerning av gateparkering for rundt 100 biler i bysentrum.

Søknaden bygger videre på gateterminalstudien i Keiser Wilhelms gate sist sommer, som viste hvordan en kan tilrettelegge for myke trafikanter.

Klimagasser

– Prosjektet fremstår som et godt og konkret klimatiltak. Det teller spesielt positivt at kommunen satser både på pisk og gulrot, dvs. tilrettelegging for sykkel og gange, samtidig som det skal innføres restriksjoner på bilparkering/bilkjøring gjennom å fjerne rundt 100 parkeringsplasser i sentrum, skriver Miljødirektoratet som mener tiltaket kan gi klimagassreduksjoner.

Vilkår

Men det er satt vilkår for tildelingen:

– Miljødirektoratet forutsetter at parkeringsplassene som blir fjernet ikke flyttes til et annet sted, heter det i tilsagnsbrevet.

– Så hva innebærer dette. Blir det stans i all p-plass-utbygging i Ålesund sentrum, og i så fall for hvor lenge?

– Jeg har problemer med å svare på dette, sier Oddvar Kongsvik, leder for veg-, anlegg- og park i Ålesund kommune. Strategi- og utviklingssjef Anne-Mette Liavaag sendte søknaden på vegne av kommunen. Hun sier at en ikke har diskutert disse spørsmålene ennå.

Bekymra

Roar Salen er daglig leder i Ålesund Parkering.

– Vi er ikke orientert ennå. Dette får ikke nødvendigvis store konsekvenser for oss. For parkerende er det fortsatt godt med parkeringsplasser i Aksla Parkering, men jeg er bekymra for næringslivet i bysentrum, sier Salen.

Også plan- og bygningssjef Ole Søvik er forsiktig med å gi konkrete svar, når vi spør om hvilke konsekvenser premissene som Miljøverndirektoratet har satt, vil kunne få for framtidig parkering i bysentrum.

– Dette er et betimelig spørsmål, men jeg kan ikke svare på sparket. Dette må vi ta opp på prinsipielt nivå, sier Søvik.

Han peker på at det nå er flere byggesaker og reguleringssaker der bygging av parkeringsplass er tematikk.

– Å fjerne en del gateparkering i viktige bygater, er i tråd med arealdelen i den nylig vedtatte kommuneplanen, men vi ønsker samtidig ikke å ødelegge for næringsdrivende og folk som bor i byen. Det må være rom for korttidsparkering i sentrum, men kanskje ikke i de mest sentrale bygatene, sier Søvik.

Han sier han ikke kjenner alle detaljene i søknaden eller vilkårene for tildelingen fra Miljødirektoratet.

– Men jeg ser helt klart ei utfordring i denne formuleringa med at parkeringsplasser ikke kan erstattes, sier Søvik.

Prinsippsak

– Miljødirektoratet har satt frist for å akseptere tilbudet til 1. september 2017. Hva gjør dere nå?

– Vi må legge opp til et løp vi kan klare. Vi ønsker å finne en løsning der vi balanserer hensyn, med mindre gateparkering i sentrale gater, men samtidig opprettholde et tilstrekkelig parkeringstilbud. Men skal 100 kommunale p-plasser saneres, må det skje i samarbeid med Ålesund parkering. Vi vil innkalle til møte i nær framtid om hvordan vi skal håndtere betingelsene, sammen med andre kommunale virksomheter og rådmann. Det er og naturlig at prinsippet blir drøftet politisk, sier Søvik.

Vinner

– Det er ledige plasser i Aksla Parkering. Hva tenker du om at kommunen fjerner egne plasser, og folk som må ha bil, kan bli skjøvet over til en privat aktør?

– Jo, det er mange plasser i Aksla, men her trengs en prinsipiell diskusjon.

– En privat aktør kan bli den store vinneren av miljøkronene?

– Ja, det kan fort skje, sier Søvik. Parkeringskrav knyttet til boligutbygging er også under diskusjon, så her er flere forhold som er viktig å få avklart, sier han.

PRINSIPPSAK: Ole Søvik, plansjef i Ålesund kommune innkaller til møte om parkering i bysentrum. Foto: Nils Harald Ånstad