På Instagram er det i øyeblikket registrert 35.000 innlegg merket med hashtag #aalesund og 217.000 merket #ålesund.

Geiranger er nevnt 83.488 ganger på Instagram, mens Trollstigen er nevnt nær 39.000 ganger.

Men hva skriver turistene om oss? Vi har søkt på sosiale medier og snakket med noen turister.

Elena Vettore fra Ottawa, Canada, er innom Ålesund en snartur sammen med foreldrene Roberto og Maria.

- Vi er her med cruiseskip og var i Bergen i går, forteller hun rett etter at første selfie er tatt på Fjellstua.

Den spreke familien gikk selvfølgelig de 418 trappetrinnene fra byparken og opp.

- Den første hashtag'en jeg skal bruke er #sweat, ler Elena før Ålesundsbesøket skal foreviges på Snapchat.

- Hvilke hashtags bruker du?

- Når jeg er på en plass som dette bruker jeg #view, #travel, #summer, #norway og slike. Vi kommer ikke til Norge for sol, men opplevelser, sier hun mens hun nyter utsikten.

Neste stopp for den reiseglade familien er Island.

Fjellstua populær

Ifølge Tripadvisor er Fjellstua den mest populære attraksjonen i Ålesund. Blant over tusen kommentarer er om lag 96 prosent strålende fornøyd.

Blant de få negative kommentarene er betaling for å gå ut på utkikkspunktet mest nevnt.

- High prices on food, but enjoy the view, skriver Lawrence fra Storbritannia.

Geirangerfjorden får også overveldende skryt på sosiale medier. Av 2.068 kommentarer var 2.011 "svært bra" eller "ypperlig". De få negative kommentarene vi fant gikk på masseturisme, trangt og cruiseskip som forurenser luften.

Saken fortsetter under bildet

Anne fra Belgia har reist mye i Europa og i år sto Norge for tur. Her er hennes bilde fra Ålesund. Foto: Instagram

Anne fra Belgia er aktiv på sosiale medier og har egen blogg. Hun elsker å reise rundt i Europa og i år sto Norge for tur. Da hun besøkte Ålesund var det naturlig å poste bilde fra Brosundet med teksten "Cute Aalesund" samt en rekke andre hashtags som #ilovenorway, #instatravel, #explore og #bestofnorway.

- God reklame

Reiselivssjef Tom Anker Skrede er for tiden selv på ferie, men sier Destinasjon Ålesund og Sunnmøre følger nøye med på Facebook, Instagram og Youtube.

- Det er det mange som publiserer flotte bilder på sosiale medier og for eksempel dronefilmer på Youtube, sier Tom Anker Skrede.

Dette er gratis reklame for reiselivsnæringen.

- Folk beskriver sine opplevelser og med det beviser de det vi markedsfører. Når mange søker på samme hashtags som blir publisert, så ser de hvor flott det er her.

Når det gjelder hashtag'er som brukes og søkes på, er det et stort mangfold, ifølge Skrede.

- Vi har blant annet #visitalesund, #ålesund og #fjordsofnorway og stedsnavn. #wildlifesafari og lignende produkt har sin egen tag. Vi har søkemotorer som ser hvordan disse blir brukt og hvilke kommenterer de får. For oss er det kjempegod reklame og en forlenget arm for vår markedsføring, sier han.

Ved cruisebesøk tas det tusenvis av bilder fra Fjellstua. Foto: Stig Vågnes
Tom Anker Skrede er ny reiselivssjef for Destinasjon Ålesund og Sunnmøre. Foto: Destinasjon Ålesund og Sunnmøre