Rapporten fra Innovasjon Norge gir et overblikk over turistrelaterte internettsøk de siste to årene, og selv om de mest populære søkeordene fortsatt er knyttet til natur, fjorder, nordlys og isbreer, har søk knyttet til «luksusturisme» økt med hele 614 prosent siden forrige rapport for to år siden.

Foreviger besøket på Sunnmøre: Dette skriver turister om oss på sosiale medier

Sunnmøre godt utgangspunkt

Reiselivssjef i Ålesund, Tom Anker Skrede, sier at han kjenner seg igjen i det som kommer fram i rapporten fra Innovasjon Norge:

Kjenner seg igjen Reiselivssjefen for regionen, Tom Anker Skrede, kjenner seg igjen i rapporten.

– Sunnmøre er et godt utgangspunkt for de søkeordene som går igjen i rapporten. Vi har fjorder, vi har fjell, og det finnes muligheter for spesielle opplevelser og overnattinger, sier Skrede, som skryter av hotellstandarden i regionen.

– Vi har utrolig høy standard på hoteller generelt, og dessuten noen hoteller som stikker seg ut, sier Skrede og nevner blant annet Juvet Landskapshotell, Hotel Union Øye og Hotell Brosundet som noen av dem som tilbyr overnattinger og opplevelser utenom det vanlige.

Reiselivssjefen: Helgaprat med Tom Anker Skrede

Eksotiske opplevelser

Opplevelser utenom det vanlige er også en form for luksus, mener reisedirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm.

Hun får støtte fra reiselivssjef i Ålesund, Tom Anker Skrede: – Luksus kan være så mangt, og for noen kan det være luksus å være helt aleine i naturen, sier reiselivssjefen.

Tyskere vanligst

Ifølge rapporten fra Innovasjon Norge er det flest søk fra Tyskland, etterfulgt av USA.

Dette er også noe Tom Skrede kjenner seg igjen i:

– Vi ser at landlisten som Innovasjon Norge har laget er tilnærmet identisk med statistikken vår. Vi er ikke så store i USA ennå, men vi opplever en raskt økende interesse, sier reiselivssjefen, som også forteller at Destinasjon Ålesund og Sunnmøre har hatt et spesielt fokus på USA i det siste.