– Rammene kunne ikke vært bedre, sier Matt Skelton, senior manager for global PR i Jaguar Land Rover-konsernet.

I fjor bestemte nemlig Jaguar Land Rover at de skulle presentere bilmodellene Range Rover Velar og Jaguar F-type for verdenspressen i Norge sommeren 2017.

72 nye biler med forskjellige motorer og utstyrspakker er derfor på sunnmørske veger nå.

– Vi flyr inn 30 journalister til Molde med chartret fly hver dag i perioden 17. juli til 5. august. Disse får utdelt biler som de tester over to dager før de flys ut igjen fra Vigra, sier Skelton.

Ifølge PR-sjefen kjøres Range Rover Velar fra Molde, via Eresfjord, over Trollstigen til Storfjord Hotel.

– Her får de teste bilene litt mer på kaia ved Glomset før de overnatter.

Dagen etter kjører de til Stranda og opp alpinbakken til Roalden for lunsj.

– Etter det bytter de til jaguar F-type som testes via Norangsdalen til Ålesund og Vigra.

Fra 5. til 9. august flys spesielle kunder inn for å kjøre samme ruta som journalistene.

Saken fortsetter under bildet

Test Range Rover Velar på veg ned fra Roalden, Stranda. Foto: Nick Dimbleby/ Land Rover

Perfekt ramme

Bildesigner David Sneath sier varierte veger med fantastiske kulisser gjorde valget på Sunnmøre enkelt.

– Dette området er perfekt for offroad-imaget. I tillegg var vi ute etter eksklusivitet og rene linjer. Her finner du vakker natur, noe jeg er helt sikker på at journalistene får med seg, sier Sneath.

Matt Skelton sier bilprodusenten hadde flere alternativer rundt om i verden for sin lansering.

– Jeg var her på Sunnmøre i fjor sommer og alt så fantastisk ut, men problemet var at Storfjord Hotel hadde bare 23 gjesterom. Vi trengte minst ti til, og det ordnet de på rekordtid, skryter han.

Styreleder i Storfjord Hotel og 62 Nord AS, Knut Trygve Flakk, bekrefter historien.

– Vår salgssjef Gro Linn Gamst hadde gjort en viktig jobb med å knytte kontakter og lagt til rette for Jaguar Land Rover-konsernet. Men da de besøkte Storfjord Hotel i fjor var en utbygging kritisk for at avtalen kom i havn. I august ble det nye bygget tegnet og takket være rask behandling i Skodje kommune og velvillige leverandører kunne vi åpne den nye delen i juni.

– Vi hadde planer om utbygging på et eller annet tidspunkt, men du kan si de utløste beslutningen, sier Flakk.

3.800 hotelldøgn

I alt anslår Jaguar Land Rover at de bruker 3.800 hotelldøgn i perioden de er på Sunnmøre.

– Journalistene bor på Storfjord Hotel. I tillegg har vi flydd inn 90 ansatte som er her i en periode. De bor på Radisson Blu og Brosundet hotell i Ålesund.

På Håhjem har bilprodusenten leid et større område hvor testbilene vaskes og sjekkes hver dag. Så kjøres de til Molde for å ta imot neste gruppe.

I forkant av lanseringen hadde Jaguar Land Rover møter med politiet i Ålesund og Molde.

– Vi forklarte opplegget vårt og gjorde blant annet avtale om kjøring i Trollstigen etter klokka 15 for å unngå det vanlige turistkaoset der på dagtid, sier Skelton.

– Ingen Top Gear-episoder?

– Nei, hehe. Her handler det ikke om fart, men kjørekomfort.

Skrytepakke

I tillegg til Jaguar Land Rovers egne guider og co-piloter, får journalistene informasjon om bilene og området via bilens info-system.

– Vi har også laget en egen bok med bilder, intervju og historier fra området de kjører i, sier Skelton.

Stor markedsverdi

Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre anslår Markedsverdien av verdenslanseringen å ligge på rundt 40 millioner kroner for Sunnmøres del.

– Det er vanskelig å sette nøyaktig verdi, men målrettet jobbing over flere år har nådd et svært profesjonelt segment som har store ringvirkninger, sier Tom Anker Skrede.

– Nå har enda flere fått øynene opp for vår vakre del av verden.

PR-sjef Matt Skelton intervjues av TV2s Arne Rovick etter en liten prøvetur ved Glomset fredag. Foto: Stig Vågnes
Senior manager Matt Skelton i Jaguar Land Rover var selv på Sunnmøre i fjor sommer for å forberede årets lansering. Foto: Stig Vågnes
Parkeringsplassen ved Storfjord Hotel var overfylt av Range Rover Velar og Jaguar F-type søndag ettermiddag. Foto: Stig Vågnes
Range Rover Velar har flere LED-skjermer og "head-up display" for enkel betjening og manøvrering. Foto: Stig Vågnes
Ved kaia på Glomset har teamet satt opp en hinderløype som skal vise bilens kvaliteter i ulendt terreng. Foto: Stig Vågnes
Her får journalistene prøve test-bilene i forskjellige utfordringer. Foto: Stig Vågnes
En servicebil på veg opp til Storfjord Hotel. Foto: Stig Vågnes
Jaguar F-type presenteres for verden med Godøya i bakgrunnen. Foto: Nick Dimbleby/Jaguar
Range Rover Velar på veg opp Trollstigen. Foto: Nick Dimbleby/ Land Rover