Prosjekteringstid

Arnevåg mener det ikke er korrekt at forsinkelsen hos Johan Andreas Krogen er på fire måneder.

– Den gamle plattformen ble 31. mars ansett som fullstendig havarert. I avtalen regnes to uker til prosjektering og bestilling, og så seks uker fra prosjektering til montasje. Dette betyr at ny plattform skulle vært ventet 1. juni.

To uker over tiden

Han beklager at dette likevel ikke skjedde da.

– I startfasen av avtaleperioden med NAV har vi hatt nye uforutsette utfordringer som har skapt forsinkelser fra vår side.

Han innrømmer også at levering av plattformen i Borgundvegen er forsinket, men han mener den ikke er forsinket mer enn to uker, i henhold til avtale.

NAV bekrefter

Avdelingsdirektør NAV Hjelpemiddelsentral i Møre og Romsdal, Hallgeir Holen, bekrefter at kontrakten sier at prosjekteringstiden er sju til åtte uker.

– Så det at dette har tatt fire måneder kommer an på hvordan man ser på det. Men jeg vil understreke at vi sjølsagt skjønner frustrasjonen for brukerne, og vi har beklaget flere ganger til dem at dette har skjedd.

Han påpeker at så lenge man har med teknikk å gjøre, så kan ting svikte.

– Og da tar det tid å få bestilt opp nytt og få dette testet og installert.

– Brukerne av heisen mener teknikerne ikke har fått nok opplæring. Din kommentar?

– Jeg har ingen teknisk kompetanse rundt dette og kan derfor ikke uttale meg. Det jeg vet er at for hver gang de har fikset noe har det blitt avdekket nye feil.

Installert feil

Arnevåg sier at de bruker lokale teknikere som har kompetanse på dette, men at skinnene heisen kjører på var installert feil.

– Dette arbeidet ble ikke utført av oss, men det har skapt de utfordringene vi har hatt.

Holen mener NAV har gjort det de kan.

– Vi har hatt en rekke møter med leverandøren, og vi har holdt beboerne løpende orientert. Og det har blitt jobbet med dette både på dagtid og kveld, så vi har gjort det vi kan.