Fra høsten 2017 til høsten 2018 skal Ellingsøy- og Valderøytunnelen utbedres.

Nå stenges tunnelene igjen

Trafikkavvikling

Det blir fri ferdsel i tunnelene mellom kl. 06 og 20. Mellom kl. 20–24 blir det kolonnekjøring med maksimalt 15–20 minutters ventetid.

Tunnelene vil sannsynligvis bli helt stengt mellom midnatt og kvart på fem om morgenen de fire første månedene. Da skal entreprenøren gjøre tungt anleggsarbeid, som sprenging.

Etter disse fire månedene blir det kolonnekjøring en gang i timen i samme tidsperiode om natten.

Fram til klokken 6 vil det bli kolonner med opptil 20 minutters ventetid. Avgangene tilpasses flybussene slik at folk kan nå morgenflyene.

Skeptisk til Taftasundbrua

Taftasundbrua hadde tidligere en begrensing på 42 tonn, men har blitt oppjustert til 60 tonn så tungtransport kan velge denne omkjøringen.

Taftasundbrua går over Taftasundet, og man må kjøre over brua hvis man velger å kjøre rundt Ellingsøyfjorden i stedet for gjennom Ellingsøytunnelen.

Dette setter Jack Narve Sæther i Møre og Romsdal Transportarbeiderforening store spørsmålstegn ved.

– Hva er kriteriene for at de bare kan endre akseltrykket på den måten, spør han.

Slitasje og rust

Sæther sier at rapporter har vist at det er slitasje i betongkonstruksjonen og rust i armeringen på Taftasundbrua.

– Det er meg bekjent ikke gjort noen tiltak. Broen burde vært sjekket først, men det virker som om de har hatt det travelt med å få dette på plass.

Sæther mener også at bruen ikke er egnet som en såkalt høyhastighetsbru.

– Det står folk og fisker langs bruen, og det uten at det er noe fortau eller sikring. Jeg har etterlyst planer for dette også.

Kræsjet og stakk av

Ingen utbedringer gjort

Bjørn Langli ved kommunikasjonsstaben i Statens vegvesen bekrefter at det er ikke gjort noen tiltak på selve brua.

– Planlagt hovedinspeksjon med brulift skal utføres i løpet av 2017. Dette gjøres hvert femte år.

Han mener likevel at brua er trygg og at den skal tåle oppjustering fra 42 tonn til 60 tonn.

– I henhold til vårt regelverk er det utført kontrollberegning av brua for den økte lasten. Kontrollberegningene viser at brua har tilstrekkelig bæreevne for Bk10/60.

Offentlig informasjon

Klassifiseringsberegningene av Taftasundbrua er utført med bakgrunn i form- og armeringstegninger. Disse er tilgjengelig i bruforvaltningssystemet Brutus.

– I tillegg bruker vi sikkerhetsfaktorer og materialfaktorer som sørger for at beregning av bruas kapasitet ligger på sikker side. Det oppstår hele tida små skader på bruer og synlig armeringsjern med misfarging/korrosjon uten at det påvirker bæreevnen. Om det er grunnlag for noen tiltak vil bli vurdert etter den planlagte hovedinspeksjonen i høst. Det pågår et arbeid i hele landet for å klassifisere alle landets bruer i riksveinettet og deler av fylkesveiene til Bk 10/60.

Trafikksikring?

Når det gjelder ferdselen på brua og tryggingstiltak er det ifølge Langli ikke Vegvesenet, men politiet som har utøvende myndighet

– Men også her vil vi ta opp behovet for skilting og informasjonstiltak. Dette vil bli gjort over sommerferien.

Disse nybilene er mest populære på Sunnmøre