Fredag påpekte administrerende direktør Christoffer Syversen i Volstad Maritime nettopp dette over for næringsminister Monica Mæland.

– Vår næring trenger forutsigbarhet. Mange har måttet ta ut midler fra selskapene i tøffe tider for å kunne betale formueskatt. Dette er penger som heller burde gått inn igjen i selskapene, sier Christoffer Syversen.

Næringsminister Monica Mæland (H) kontret kjapt:

– Ring Jonas! Han er problemet. Mens vi jobber med å fjerne formueskatten, vil han heller øke den. Vi hører næringslivsledere over hele landet si formueskatten er et problem for næringslivet og opprettholdelse av arbeidsplasser, sier Mæland.

Trenger flertall

En periode satt Farstad-familien på Farstad-aksjer verdsatt til 421 millioner kroner. For dette har de betalt til sammen 320 milioner i formueskatt, noe som tilsvarte 76 prosent av aksjeverdien året etter, skrev Finansavisen 13. august 2015.

– Spesielt børsnoterte selskaper kommer uheldig ut, sa Sverre Andreas Farstad til Sunnmørsposten da.

Mæland sier samarbeidsregjeringen allerede har senket formueskatten og fjernet arveavgiften, tilsvarende fem milliarder kroner.

– Vi skulle gjerne gjort mer, men da må vi ha flertall i Stortinget, sier hun.

Flere utfordringer

Den maritime klynga på Sunnmøre møter utfordringer på flere plan. Sentralisering og internasjonal krise gjør at flere leverandører sliter, offshorerederier har gått konkurs og flere er blitt slått sammen i større enheter og flyttet ut av distriktet.

– Dette er skummelt for Ålesund, sier varaordfører Tore Johan Øvstebø (KrF) i Ålesund.

Christoffer Syversen i Volstad Maritime er enig.

– Vi frykter at noe skal skje med den maritime klynga på Sunnmøre. Det er viktig hvor hovedkontorene ligger. Det er der strategiske beslutninger tas, sier Syversen.

For eksempel Rem og Farstad har forsvunnet fra byen, og Volstad Shipping har solgt ut flere offshorefartøy.

Administrerende direktør Christoffer Syversen i Volstad Maritime AS. Foto: Staale Wattø