Administrende direktør Christoffer Syversen i Volstad Maritime slapp nyheten om at rederiet vil omregistrere alle sine skip fra Panama til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) under et møte med næringsminister Monica Mæland fredag.

- Etter hvert vil alle våre ni skip seile under norsk flagg. Beslutningen er tatt og vi vil flagge hjem så snart det er praktisk mulig, sier Christoffer Syversen.

Syversen tror det lar seg gjøre tidligst i 4. kvartal.

- Vi må blant annet flytte pantobligasjoner og gjøre en del endringer, og det lar seg ikke gjøre midt i et oppdrag.

Nyheten ble møtt med applaus fra næringsminister Monica Mæland (H).

- Nå ble jeg veldig glad. Dette viser at vår politikk virker, sier en smilende Monica Mæland.

- Jeg blir stolt hver gang jeg ser et skip med norsk flagg, sier næringsministeren.

Nye regler

Endringen i regelen om fartsområdebegrensning for konstruksjonsfartøy og nettolønnsordningen var avgjørende for avgjørelsen hos Volstad maritime.

- Vi jobber i en næring under press i et internasjonalt marked. Ved å gå inn i NIS blir en del ting enklere og vi jobber hele tiden med å få ned kostnadene til et nivå hvor vi tjener penger, sier Syversen.

- Dette har vært viktig for regjeringen. Vi satte ned et fartsområdeutvalg, så på NIS og nettolønnsordningen. Jeg tror disse endringene i rammebetingelsene er positive for næringen, sier Mæland til Sunnmørsposten.

Hun sier regjeringen har utført, og er i ferd med å utføre, de 65 punktene som den maritime næringen ba regjeringen se på.

- Vi har brukt to milliarder for å sikre norske sjøfolk i forskjellige tiltak og jobber videre for Norge som skipsnasjon, sier hun.

Endringer

Ved nyttår i fjor førte endringer i fartsområdebegrensningene til at konstruksjonsskip som opererer på norsk sokkel, og lasteskip som seiler mellom norske havner i europeisk fart, kan føre NIS-flagg.

Senere kom tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk.

Etter det Sunnmørsposten forstår betyr dette flere norske arbeidsplasser hos Volstad Maritime AS. Per i dag har de 230 sjøfolk, hvorav rundt 100 er nordmenn.

Rederiets siste tilskudd, Grand Canyon III er allerede bemannet opp etter NIS-standarden.

Ifølge Nærings- og fiskeridepartementet er 46 nye skip blitt registrert i NIS siden sommeren 2016.

Offshoreskipet "Grand Canyon III" fra Volstad Maritime på Aspevågen i Ålesund. Foto: Staale Wattø