Men han vet hvor det ikke kan kuttes. Broen over Julsundet og den undersjøiske tunnelen må bygges som firefelts motorveg. Prisen for dette er rundt 15 milliarder kroner. I tillegg slår Orten fast at det må bygges en tunnel under Molde. Ifølge kravene fra Statens vegvesen må den ha fire kjørefelt når den skal være en del av E39. Hvor mange milliarder det krever vil ikke Orten spekulere i. Det som da gjenstår er å spare inn på vegløsningen fra Vestnes til Ålesund.

- Jeg mener en her kan bygge tofeltsveg der en tilrettelegger for firefeltveg senere når behovet er der, sier Orten.

Hvor mye penger en kan spare på denne måten, vil ikke Orten mene noe om.

Men prisen må ned, det erkjenner han.

- Vi må finne måter å få ned kostnadene på alle samferdselsprosjektene. Det blir også slått fast i Nasjonal transportplan, sier Orten, og viser til regjeringens vegselskap Nye veier, som mener de kan kutte prisen med flere milliarder på en motorvegutbygging mellom Hedmark og Oppland.

- En snakker her om besparelser på opp mot 20 prosent, sier Orten. Om disse innsparelsene er relevante i forhold til Møreaksen er det ingen som vet.

På rød liste

15 store vegprosjekter i NTP står i fare for ikke bli realisert gitt at en skal holde seg innenfor rammen på drøyt 1000 milliarder kroner til samferdselsformål de neste 12 årene, slik Nasjonal transportplan legger opp til. Møreaksen som skal gi ferjefri forbindelse mellom Ålesund og Molde er et av dem.

- Vi er bekymret. Det er viktig å få fram at kostnadsøkningene ikke skyldes økte lønnskostnader eller lavere effektivitet, men at det skyldes andre krav i prosjektene enn hva som er planlagt, sier direktør Kari Sandberg i Entreprenørforeningen for bygg og anlegg til  VG.

Det er de som har bestilt rapporten fra Oslo Economics. Bakgrunnen for at Møreaksen kan ryke er den nærmest eksplosive kostnadsøkningen tilknyttet nye vegprosjekt. I snitt har prisen på vegprosjektene de siste årene økt med rundt 40 prosent, i følge Oslo Economics.

«Selv om NTP skulle bli tidenes satsing på samferdsel målt i nominelle kroner, er det usikkert om midlene vil gi de planlagte kilometer vei, eller om deler av planen vil spises opp av kostnadsøkninger», heter det i rapporten.

Møreaksen er inne med en startbevilgning i slutten av den første seksårsperioden. Det vil si rundt 2024. Resten av finansieringen er lagt til perioden fram mot 2030. Det betyr i seg selv stor usikkerhet rundt mulighetene for å realisere dette prosjektet med en prislapp på mellom 30 og 40 milliarder kroner.

Også ny E39 Byrkjelo-Sandane blir pekt ut som et prosjekt som står i fare for ikke bli bygget de neste 12 årene selv med en NTP på mer enn 1000 milliarder.

Hengebru over Julsundet er en av del prosjektet for ferjefri veg mellom Ålesund og Molde. Foto: Møreaksen.