Inkludering og trygghet er fine og viktige ord.

– Men vi må trene på det så vi kjenner det i kroppen, sier kursleder Marianne Jansson.

Hun forteller:

– En gang spurte jeg en klasse på barneskolen hva de helst ville holde på med. Først svarte de fotball og litt ulike ting. Så var det en som sa:

– «At vi viser hverandre respekt.» «Jaha, hva betyr det?» spurte jeg. «Nei, det vet jeg ikke» svarte han.

– Så hvordan gjør man det rent praktisk, spør hun.

En enkel leik sammen

Natt til mandag er det mange barn som sover litt dårligere – kanskje fordi de tenker at skolen er skremmende, eller fordi de tenker det blir spennende.

De 40 lærerne på kurset onsdag stiller seg i halvsirkel og har en enkel leik sammen, med Marianne Jansson som gruppeleder.

De må konsentrere seg. Det blir mye fliring.

– Hva skjer i gruppa? Hva trener vi på her? spør hun.

– God stemning. Felles opplevelse. Konsentrasjon, svarer lærerne.

– Sosial kompetanse, sier en.

Øving i å delta

– Å være med i en leik er også ei øving i å delta. Å delta kan være litt utfordrende for noen elever, sier lærer Kristin Vedvik.

Dette skoleåret har hun hovedansvaret for en fjerdeklasse ved Spjelkavik skole.

– Trygghet gjør at barna lærer bedre, legger hun til.

– Og når barna har jobba litt og er blitt litt urolige, kan en leik samle barna, slik at de får flira litt og får noen små minutt til å gjøre noe annet.

Ingen vinner

Neste øvelse for lærerne var å gå til hverandre og stille spørsmål.

– I andre leiker øver vi på å tenke med hjertet, forteller Marianne Jansson.

– Og så trenger elevene å øve på hvordan de opptrer når de blir sinte, sier hun.

Det er ingen som vinner i disse leikene. Både Jansson og skolen vil gjerne tone ned presset som elevene opplever om å være vellykka, bruke riktige klær, være tilkopla internett absolutt heile tida og ikke gå glipp av noe. Og om et barn blir krenka, kan det være nesten usynlig for andre, legger Jansson til.

Forebygge mobbing

Opplegget skal være med på å forebygge mobbing. Fra i høst er nulltoleranse for mobbing lovfesta i Norge. Skolen har nå plikt til å følge med om elevene har det bra, og gripe inn om de ikke har det.

– Vi skal se 600 barn hver eneste dag. Med dette kurset får lærerne en felles referanse, slik at vi kan jobbe systematisk med dette over tid, sier rektor Harald Eidsaa.

Han har like så godt satt «Mitt valg» på timeplanen for elevene, slik at det ikke er mulig å komme utenom.

– Dersom elevene er trygge på seg selv, tør de lettere å si fra og stå for egne meninger, sier lærer Kristin Vedvik.

Norge er ett av ca. 100 land der kurset brukes. Nylig ble det tatt i bruk av FN på Balkan.

– FN tar ikke hvilke materialer som helst, sier kursleder Marianne Jansson og forteller at snart skal hun til Albania for å holde kurset der.