Norges Lastebileierforbund (NLF) lanserer «Fair Transport», et kvalitetsprogram som gjør det lettere for transportkjøpere å velge bærekraftige, trafikksikre og sosialt ansvarlige alternativer.

– I en usunn konkurransesituasjon hvor prisene dumpes, i et stadig tøffere marked, skjer det ofte at både selgere og kjøpere av transport senker kravene til sikkerhet, miljø og sosialt ansvar, sier administrerende direktør Geir A. Mo i NLF.

Mandag ble kunder og representanter fra bransjen kurset i NLFs trailer på Digerneset.

– Ved å bevisstgjøre transportkjøperne sitt medvirkeransvar, og samtidig tilby statlige, kommunale og private transportkjøpere et verktøy som sikrer anskaffelse av bærekraftige transporttjenester, ønsker NLF å gjøre kjøp av samfunnsansvarlig kvalitetstransport mer anerkjent og tilgjengelig, sier Mo.

Medansvar

Advokat Skjalg Halvorsen sier mange kunder ikke er bevisst på det medansvar de har når de kjøper transporttjenester.

– Ifølge arbeidsmiljøloven har en kunde også ansvar for andre enn egne ansatte i et kjøp/bestillerforhold. I den nye straffeloven kan også kjøper av transporttjenester straffes for medvirkning og det kan også gis foretaksstraff, sier Halvorsen.

Sosial dumping

Det er sosial dumping, trafikkfarlige kjøretøy og ulike konkurransevilkår bransjen vil til livs.

– Fair Transport skal motvirke usunne holdninger i transportkjeden som bidrar til flere ulykker, organisert transportkriminalitet, skjeve konkurranseforhold og sosial dumping.

Sjekkliste

I samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene, Arbeidstilsynet og Statens vegvesen har NLF utviklet en veileder for bestilling av transporttjenester. Denne inneholder flere sjekklister.

Tidlig ute

Sula Rutelag AS er et av de første transportselskapene som har inngått avtale om Fair Transport i Norge.

– Ved å signere dette programmet forplikter vi oss til å følge trafikkregler, kjøre- og hviletid, lastsikring og bruke kun godkjente kjøretøy med strenge miljøkrav. Våre ansatte skal også ha trygge og gode arbeidsvilkår, samt inneha påkrevd kunnskap, sier daglig leder Bertil Breivik i Sula Rutelag AS.

Sula Rutelag AS har over 20 godsbiler som kjører for Schenker i Norge, samt flere turbusser.

– Bilparken blir fornyet fortløpende. For oss er det viktig å møte konkurransen fra utenlandske aktører med kvalitet. Vi ser på det som en investering, så får vi håpe kontrollorganene gjør sitt for at konkurransevilkårene blir like, sier Breivik.

Stort ansvar

Stig Gikling i Hydro Aluminium AS sier de har en omfattende prosess ved kjøp av transporttjenester.

– Vi jobber for langsiktige avtaler der punktlighet, HMS og miljøvennlig transport er i fokus. Det kan av og til være vanskelig å følge opp transportkjeden, så noe er basert på tillit, sier Gikling.

Flere blir med

Foreløpig har 60 av NLFs 4.000 medlemmer forpliktet seg til Fair Transport-programmet.

– Vi er helt i startfasen og håper å få på plass 500 nye bedrifter til nyttår, sier markedsdirektør Kjell Olafsrud i NLF.

NLF lanserte Fair Transport for transportnæringen på Digerneset mandag. Foto: Stig Vågnes
NLF vil bevisstgjøre kjøpere av transporttjenester om det medansvaret de har, også ved bruk av utenlandske firma. Foto: Stig Vågnes