- Vi i KrF ønsker et eget transportpoliti med aktuell påtalekompetanse, som formaliserer samordningen mellom aktuelle etater som Statens Vegvesen, arbeidstilsynet, Tollvesenet, Skatt og Politi. Dette vil på en bedre måte gjennomføre effektive og målrettede kontroller som ikke bare avdekker tekniske feil på kjøretøy, men også brudd på kabotasjeregler, løyveregler, kjøre- og hviletidsregler og arbeids- og lønnsbetingelser i strid med tariff sier Randi Walderhaug Frisvoll i Møre og Romsdal KrF til smp.no.

Søndag deltok hun i en politisk debatt om samferdsel i regi av Norges Lastebileier-Forbund i Ålesund.

Frp foreslo et eget transportpoliti i Norge allerede i fjor, men regjeringen har ikke fått dette på plass ennå.

- Ulovlig kabotasje har vært, og er et stort problem. KrF har foreslått og støttet tiltak fra regjeringens side knyttet til innstramming av regelverket med økt kontrollvikrsomhet blant annet på grenseoverganger og ellers, sier Randi Walderhaug Frisvoll.

Hun mener de obligatoriske bompengebrikkene i tunge kjøretøy må kobles opp mot bankgaranti eller gyldig kredittkort.

- Dette har vi snakket om allerede i inneværende periode, Det nytter ikke å gi bot til en utenlandsk sjåfør, som i neste nu ler av oss i det han kjører over grensen og fordufter ut av landet, sier hun.

Sosial dumping

Walderhaug Frisvoll mener sosial dumping ødelegger samfunnet.

- Vi må ha like konkurransevilkår slik at utenlandske useriøse operatører ikke utkonkurrerer de som driver seriøst, og ikke minst at vi må ha flere kontroller på veiene.  Lovbrudd må gi konsekvenser dersom de skal ha virkning.

Norges lastebileier-Forbund (NFL), der tidligere Frp-topp Geir A. Mo er leder, har lenge etterlyst eget transportpoliti

- At regjeringen nå endelig er så tydelig gjør at det nærmest er unison enighet blant partiene om at dette må på plass, slår Geir A. Mo fast overfor lastebil.no.

- Dersom et slikt transportpoliti skal være effektivt er det helt avgjørende at de også får effektive virkemidler for å luke ut useriøse utenlandske aktører, som det dessverre ser ut til å bli flere og flere av..

Hvis den foreslåtte EU-pakken blir vedtatt, kan dette bli normalen på norske rasteplasser i årene som kommer. Bildet er tatt på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo. Foto: lastebil.no